Het kind heeft nog geen naam, maar met de vader gaat het prima. Erik Weytjens (38) hoefde geen seconde na te denken toen zijn voormalige collega bij McKinsey & Co, Johan Vinckier, hem belde of hij hoofd wilde worden van een nieuwe afdeling van De Post, elektronische diensten. Hij houdt wel van een uitdaging. Zijn eerste job in 1989, als prille McKinsey-adviseur, was de reorganisatie van de wisselstukkenlogistiek van Gécamines in Lubumbashi. Op zijn 2...

Het kind heeft nog geen naam, maar met de vader gaat het prima. Erik Weytjens (38) hoefde geen seconde na te denken toen zijn voormalige collega bij McKinsey & Co, Johan Vinckier, hem belde of hij hoofd wilde worden van een nieuwe afdeling van De Post, elektronische diensten. Hij houdt wel van een uitdaging. Zijn eerste job in 1989, als prille McKinsey-adviseur, was de reorganisatie van de wisselstukkenlogistiek van Gécamines in Lubumbashi. Op zijn 27ste, met een MBA van Insead, begon hij als productiedirecteur bij Sabena Catering - met 700 op de werkvloer en Weytjens als enige universitair. "Ik leerde al heel jong met personeel omgaan," zegt de burgerlijke ingenieur Werktuigkunde ( KU Leuven, 1987). Na anderhalf jaar mag hij als general manager de Component Workshops van Sabena Technics rendabiliseren. Nu met 300 hooggeschoolden, 50 miljoen euro omzet. Making people before making products, wordt zijn lijfspreuk. "Als het personeel erin gelooft, komen de dingen vanzelf," getuigt Weytjens, die zich in het publiek wel eens laat betrappen op het zingen van operaduetten met zijn Franstalige echtgenote. In 1997 begon het bij Sabena vast te lopen. "Ik ben een ondernemer en Seghers was ondernemen bij uitstek," stelt Erik Weytjens over zijn overstap naar SeghersBetterTechnology. Als directeur corporate development mag hij daar overnames doen - onder andere Eurodiesel - en een strategie voor Wallonië ontwikkelen. Tot dat telefoontje in mei 2000. Met het enthousiasme van de starter - "het was de eerste keer dat ik zelf mijn team mocht samenstellen" - werkt hij aan het businessplan van wat in juli 2001 BPG e-Services wordt. Afkomstig uit Mortsel, is Erik Weytjens, vader van een dochter, vandaag een moderne Brusselaar, die vanaf zijn huis aan de Naamsepoort wel eens naar zijn werk fietst. De jongste tijd dreigde echter een aanvaring met Belgacom. "We begrepen niet dat de Postbox door de internet service providers als een concurrent werd gezien," getuigt Weytjens. "Post is ons beroep, we werken toch ook niet meer met postduiven?" Het compromis is de oprichting van een 50/50-joint venture waarin De Post zijn e-Services (40 mensen) en Belgacom zijn e-Trust (20) inbrengt. Een naam is in beraad, kantoren worden gezocht. "Volgend jaar starten we voluit met gecertificeerde e-mail. We zijn ook kandidaat voor de digitale identiteitskaart." B.L. Naam: Erik Weytjens (38). Wordt: CEO van joint venture tussen BPG e-Services en Belgacom e-Trust.Vrije tijd: klassieke zang, schilderen, fotografie. "Volgend jaar starten we voluit met gecertificeerde e-mail. We zijn ook kandidaat voor de digitale identiteitskaart."