Niet ver van het Antwerpse Centraal Station staat nog een architecturaal hoogstandje. Achter een monumentale negentiende-eeuwse gevel piept een gigantische schoendoos: de hernieuwde Koningin Elisabethzaal. Het Britse architectenbureau SimpsonHaugh & Partners werkte samen met het akoestische bureau Kirkegaard Associates uit Chicago om Antwerpen van een concertzaal te voorzien die zowel melomanen als architectuurliefhebbers moet bekoren.
...

Niet ver van het Antwerpse Centraal Station staat nog een architecturaal hoogstandje. Achter een monumentale negentiende-eeuwse gevel piept een gigantische schoendoos: de hernieuwde Koningin Elisabethzaal. Het Britse architectenbureau SimpsonHaugh & Partners werkte samen met het akoestische bureau Kirkegaard Associates uit Chicago om Antwerpen van een concertzaal te voorzien die zowel melomanen als architectuurliefhebbers moet bekoren. "Van de oorspronkelijke Elisabethzaal bleef alleen de gevel over", vertelt Walter Van den Eeckhout, de orkestdirecteur van deFilharmonie, het huisorkest van de nieuwe zaal. "Technisch voldeed ze niet meer en er waren veiligheidsproblemen. Na de renovatie laten we zo veel mogelijk de authentieke negentiende-eeuwse elementen zien, bijvoorbeeld de versierde staalbalken en sommige muurschilderingen." De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA) is de eigenaar van wat voortaan het Elisabeth Center Antwerp heet. Er is in de grote zaal plaats voor events tot 2000 gasten. Op 25.000 vierkante meter zijn er twee nieuwe congreszalen, naast de bestaande zalen en de wintertuin van de Zoo. De gelijkvloerse verdieping is volledig open. De concertzaal hangt er als een gigantische doos boven en steekt boven het dak uit. De wanden zijn een reusachtig mozaïek. De grote zaal kan worden omgetoverd van een congres- naar een theater- of een concertzaal. "Dat we in dezelfde ruimte repeteren en spelen, geeft ons een kwalitatieve boost", zegt Van den Eeckhout. "De dirigent kan vanaf het begin aan de klankkleur werken. De zaal is het instrument van het orkest. De nieuwe is hoger, langer en smaller. Onze score steeg van 6 op 10 naar 9,3 op 10. Daarmee komen we op het niveau van de allerbeste concerthuizen, zoals die in Wenen, Amsterdam en Boston." In een moderne concertzaal valt meer te beleven dan klassieke concerten. "We hebben nu veel meer ruimte voor cross-overs: filmconcerten met Pixar, jazz, folk of fado met Cristina Branco bijvoorbeeld", zegt Van den Eeckhout. De KMDA strikte ook al de musical Cats. Het project kostte 87 miljoen euro. Vlaanderen betaalde 57,3 miljoen euro, de stad Antwerpen 3,25 miljoen en de KMDA 26,5 miljoen. DeFilharmonie mikt in haar nieuwe thuishaven op ondernemers. Bedrijven kunnen hun gasten in een van de zalen ontvangen. Er is een Ondernemerskring die vooraanstaande figuren van het Vlaamse bedrijfsleven samenbrengt. Leden hebben op concertavonden toegang tot een exclusief salon. Ze krijgen voorkeurplaatsen in de zaal. De instapprijs bedraagt 3750 euro, zonder btw. DeFilharmonie, onder leiding van Edo de Waart, speelt de hernieuwde Koningin Elisabethzaal in met muziek van Antonin Dvorak en Richard Strauss op vrijdag 25 november, 20 uur. FREDERIC EELBODE