Constellation is een nieuwe chartermaatschappij die zich met haar 100 % Belgisch aandeelhouderschap onderscheidt van de, grotere, collega's. Klanten vinden is geen probleem. Routerechten buiten het Europees luchtruim krijgen wel. Cliënt Aquasun trekt aan de alarmbel.
...

Constellation is een nieuwe chartermaatschappij die zich met haar 100 % Belgisch aandeelhouderschap onderscheidt van de, grotere, collega's. Klanten vinden is geen probleem. Routerechten buiten het Europees luchtruim krijgen wel. Cliënt Aquasun trekt aan de alarmbel.Touroperator Aquasun vliegt vanuit Luik naar Banjul in Gambia. Niet erg leuk voor wie bijvoorbeeld in Oostende woont. Aquasun mag echter enkel vanuit een Belgische regionale luchthaven naar Banjul vliegen, want aldus het Bestuur der Luchtvaart : "Brussel blijft uitgesloten en dit ter vrijwaring van de geregelde vluchten die voor dezelfde bestemming worden aangeboden". Vanuit Zaventem vliegt slechts één maatschappij met lijnvluchten naar Banjul : Sabena (zie ook kader Naar de rechtbank). Dat soort protectionisme aanvaardt Aquasun niet langer en het trok gisteren, woensdag 20 maart, op een persconferentie aan de alarmbel. Medegedupeerde is de jonge chartermaatschappij Constellation International Airlines, dat voor Aquasun de vluchten naar Banjul verzorgt. "Wij zijn de witte raaf in de sector," merkt Christian Heinzmann op. "We zijn de enige volledig Belgische chartermaatschappij in België." Heinzmann is gedelegeerd bestuurder van de nv Constellation International Airlines, dat in de lente van '95 het licht zag met de Antwerpse transportgroep A. Maas & Co als hoofdaandeelhouder. Het kapitaal, dat intussen naar 56 miljoen frank is verhoogd, is nog steeds voor 100 % onderschreven door Maas en enkele zakenrelaties uit het Antwerpse. De collega-chartermaatschappijen zijn iets minder "nationaal". De grootste uit de sector is Sobelair, dat in 1995 iets meer dan 1,2 miljoen toeristen van en naar zonnige vakantieoorden vloog. Sobelair ressorteert onder de Sabena-groep, die nu voor net niet de helft Zwitsers is. De snelste groeier is Euro Belgian Airlines, beter gekend als EBA, ontstaan uit het failliet van TEA. EBA vervoerde vorig jaar 1.312.000 reizigers naar het buitenland, 235.000 daarvan vlogen met EBA Express, dat goedkope lijnvluchten in Europa aanbiedt. EBA is een dochter van het Belgische City Hotels (51 %) en de Luxemburgse holding NEI (49 %), maar krijgt eind deze maand het Britse Virgin als nieuwe eigenaar. Tot slot is er Air Belgium, voor 65 % eigendom van Sun International, de beursgenoteerde Oostendse groep met ook het Duitse ITS-Kaufhof als aandeelhouder, en voor 35 % in handen van Sobelair. Air Belgium was in '95 goed voor 375.000 charterpassagiers. PROTECTIONISME.Constellation mikt dit jaar (zomer '96 en winter '96-'97) op 1 miljard frank omzet. De hoofdbrok daarvan komt uit het vervoer van charterpassagiers, 20 % uit de zogenaamde subcharter-activiteit (vliegen voor andere luchtvaartmaatschappijen op tijdelijke basis). Vooral vliegen onder ACMI-contract het verhuren van Aircraft, Cockpit & Crew, Maintenance, Insurance is heel gebruikelijk in de sector. Constellation heeft onlangs voor Royal Air Nepal lijnvluchten uitgevoerd tussen Katmandoe en Singapore, Bangkok en Bombay. Ook de golfstaat Quatar heeft een maand lang een Constellation-toestel ingehuurd. Door de liberalisering van de Europese luchtvaart mogen Europese luchtvaartmaatschappijen vanuit alle lidstaten vliegen. Daarop inpikkend heeft Constellation een verkoopkantoor in Spanje ( Constellation España) en in Frankfurt ( Constellation Germany) geopend en start het volgende maand in Palma. "Een geleasde B 737-300 zal in de zomer vanuit Palma vliegen naar Duitsland, Griekenland en Italië. In de winter wordt de basis Tenerife. Ons potentieel draait rond de 120.000 charterpassagiers voor rekening van grote touroperators zoals TUI en Neckermann," aldus Heinzmann. Dit werkingsjaar zal Constellation International Airlines, vluchtcode CIN, zo'n 350.000 passagiers vervoeren. Cliënten zijn onder meer Bosphorus op Luxor en Hurghada in Egypte, Agri Reizen op Tel Aviv en Lourdes, Nouvelles Frontières op Athene, Sunair op Alicante, Solmar op Phaos in Cyprus en een hele rist touroperators op een pak andere bestemmingen. Wel meestal bestemmingen in de Europese Unie, want, zoals al gezegd, buiten de EU blijft het protectionisme welig tieren. CABCHRISTIAN HEINZMANN (CONSTELLATION) Ik wil geen marktaandeel om het marktaandeel, rentabiliteit staat voorop.