Consolideren, een positie veroveren en herpositioneren. Onze winkelketens gaan ook dit jaar op de in 2002 ingeslagen weg voort. Hoewel het creëren van nieuwe concepten en het voeren van een expansiestrategie niet echt aan de orde zijn, blijft de markt voor commercieel vastgoed toch bijzonder actief.
...

Consolideren, een positie veroveren en herpositioneren. Onze winkelketens gaan ook dit jaar op de in 2002 ingeslagen weg voort. Hoewel het creëren van nieuwe concepten en het voeren van een expansiestrategie niet echt aan de orde zijn, blijft de markt voor commercieel vastgoed toch bijzonder actief. Een van de belangrijkste operaties wordt door H&M gevoerd. Het Zweedse merk sluit een locatie op de Meir in Antwerpen en vervangt die door twee indrukwekkende conceptwinkels: de ene in het oude gebouw van Marks & Spencer naast Bershka; de andere in de vernieuwde Meir Square. In totaal goed voor meer dan 8000 vierkante meter. In het Wijnegem Shoppingcenter neemt H&M eveneens de oude locatie van de Britse winkelketen over. De groep Inditex brengt Zara onder in de Brusselse City 2, waardoor het merk in de benedenstad op een totaal van twee winkels komt te staan. De Spanjaarden openen ook nieuwe winkels voor Oysho (lingerie), Bershka (mode) en Massimo Dutti (mode) en werken aan de uitbouw van Pull & Bear (mode). "Deze twee ondernemingen volgen geen identieke strategie," vertelt Patrick Tacq, bestuurder van C&T Retail. "Terwijl H&M ervoor kiest om alle collecties in de grote winkels onder te brengen, opteert Inditex voor diversificatie." Hema zet een grote stap voorwaarts met de opening van talrijke nieuwe winkels in het hele land (Tongeren, Knokke, Lommel enzovoort), maar ook met een conceptwinkel van 1800 vierkante meter in de Brusselse Nieuwstraat, en wel in het voormalige gebouw van Marks & Spencer, dat wordt gedeeld met Mexx. Ook Hema is een keten in volle expansie. Deze bewegingen hebben op hun beurt andere op gang gebracht. Dankzij het vertrek van H&M uit het oude gebouw op de Meir, kon Mexx beschikken over een ruimte van 2000 vierkante meter, terwijl Primo zijn intrek nam in het voormalige gebouw van Mexx. In Wijnegem profiteerden Cortefiel en Orchestra van de verhuizing van H&M. In Gent zorgde het vertrek van P&C ervoor dat Mexx en Massimo Dutti een plaatsje kregen, terwijl Esprit zijn oog liet vallen op een ruimte onder de huidige C&A en haar locatie aan Cool Cat overliet. Dit Nederlandse kledingmerk voor jongeren doet eveneens zijn intrede in de Nieuwstraat (meer bepaald in het gewezen Hema-gebouw). Wat de nieuwkomers betreft, is het lijstje kort, maar niet onbelangrijk. Besteller, een Deense groep, dringt letterlijk haar merken Only en Vero Moda op. Ecco, een Deens schoenenmerk, opent zijn eerste eigen verkooppunt in Antwerpen, maar was al vertegenwoordigd in verschillende multimerkverkooppunten. De belangrijkste gebeurtenis blijft evenwel de komst van Media Markt naar het Century Center in Antwerpen en onlangs ook naar het shoppingcenter Basilix in Brussel. Het begin van een lang verhaal. Het filiaal van de Duitse groep Metro voert op dit moment besprekingen over verschillende andere verkooppunten. Een gebeurtenis waardoor de concurrentie in de sector nog zal toenemen en iedereen wordt verplicht zich te herpositioneren. De eerste gevolgen zijn nu al zichtbaar: Vanden Borre vestigt zich opnieuw in het stadscentrum: het merk huurt ongeveer 2000 vierkante meter aan de Leysstraat in Antwerpen. Tot de ongelukkigen behoort Lancel, dat op dit moment bijna alle twaalf verkooppunten sluit die op minder dan een jaar tijd met veel ophef werden geopend. Véronique Pirson