DE WERELD VOLGENS WALT

Bernard Hensmans bekijkt tevreden het promotiemateriaal van de film Mulan. Hij heeft goed werk geleverd: drie maanden voor de traditionele eindejaarsfilm van de Disney-studio’s in de zalen verschijnt, is zijn marketingplan al uitgewerkt en goedgekeurd door de hoge omes in Hollywood. Een goede start voor de jonge (32 jaar), nieuwe directeur voor België van Buena Vista International (BVI). Dit filiaal van Disney verdeelt niet alleen de tekenfilms uit de studio’s van Uncle Walt, maar ook zijn fictiefilms, de producties van Touchstone Pictures en andere aangekochte films. Mulan – een tekenfilm geïnspireerd op een Chinese legende – is voor Disney een hele uitdaging. Hercules, het laatste epos dat de studio’s inblikten, stelde niet veel voor en loste de verwachtingen niet in. Een foutje van de marketing? “Neen,” antwoordt Bernard Hensmans. “Zelfs met een goede campagne zal een slechte film geen publiek trekken.” En hij weet waarover hij spreekt. Voor hij algemeen directeur van BVI België werd, was Hensmans directeur marketing.

Na zijn studies toegepaste economische wetenschappen aan de KU Leuven, belandde Bernard Hensmans in de marketing. Eerst bij Douwe Egberts, als product manager voor de merken Jacqmotte en Chat Noir. Later bij Marketing Unit, waar hij met de drankensector kennismaakte, meer bepaald bij Spadel, als brand manager van Spa voor de Duitse en de Nederlandse markt. Daarna ging hij weer studeren en behaalde hij het licentiaatsdiploma buitenlandse handel. Als laureaat van het Prins Albert Fonds werd hij voor één jaar uitgestuurd naar New York, waar hij zich op een volledig andere specialiteit toelegde. Hij werkte er als trader voor Union Minière; een koerswijziging die hij echter niet zou verder zetten. In 1994 was hij terug in België en begon er te werken voor Buena Vista. Voor iemand die van bedrijfscultuur houdt, is het een gedroomde werkomgeving. “Dat is waar, maar Disney houdt ook van sterke, creatieve persoonlijkheden. In tegenstelling tot wat een buitenstaander zou denken, dragen wij als werknemers een grote verantwoordelijkheid en beschikken we over een grote mate van autonomie.” Met een glimlach haalt hij een anekdote aan waar hij behoorlijk trots op is: “Bij het uitkomen van Armageddon (een kaskraker met Bruce Willis in de hoofdrol, die deze zomer in de zalen verscheen) zagen we de internationale marketingcampagne niet echt zitten. We hebben er zelf wat aan gesleuteld, met als resultaat dat Amerika de rest van de wereld vroeg onze campagne over te nemen.” Hoewel hij een enthousiaste Disney-fan is, draait zijn wereld niet enkel rond Mickey en Donald. “Als je zelf bij Disney werkt, gaat er toch iets van de betovering verloren,” vindt hij. Als jonge filmfanaat koppelt hij echter in zijn werk het nuttige aan het aangename. Hij bekijkt tien films per week. En tweemaal per jaar vliegt hij naar New York, waar hij films van onafhankelijke Amerikaanse filmmakers gaat zien. “Je moet immers ook naar films van andere verdelers kijken,” luidt zijn conclusie, “Op die manier krijg je een beter idee van de evolutie van de markt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content