De Belgische konsument is konservatief, althans op het vlak van lichaamsverzorging. De Zwitserse multinational Geberit kan erover meespreken.
...

De Belgische konsument is konservatief, althans op het vlak van lichaamsverzorging. De Zwitserse multinational Geberit kan erover meespreken. "Een douche-wc van Geberit : hygiënisch en funktioneel" : die advertentie keert geregeld weer in Vlaamse tijdschriften. Bij een douche-wc wordt het papier vervangen door een straal water. "Bijna een op twee mensen heeft irritaties aan de anale delen zoals speen of aambeien. Wc-papier wrijft die wonden open."Kathleen Houtmeyers, konsulente in sanitaire systemen bij de bvba Geberit, bewerkt sinds vier jaar de Belgische markt. Maar de douche-wc wordt slechts moeizaam verkocht. "Dit jaar zullen we 400 douche-wc's verkopen. We hadden echter 1000 stuks als streefdoel vooropgezet. Het zal nog tien jaar duren vooraleer de mentaliteit verandert. In Nederland bereikten we vorig jaar al 1000 stuks. De Belgische konsument is konservatiever. Bovendien is de Nederlander strenger op het vlak van hygiëne." De douche-wc is vooral in het thuisland van Geberit, Zwitserland, ingeburgerd. Het toestel wordt in twee varianten aangeboden. Als toiletzitting, waardoor het systeem wordt gemonteerd op een bestaande pot. Of als komplete wc. Zwitsers kopen jaarlijks van beide systemen 8000 eksemplaren. "Dat komt ook doordat de meeste Zwitsers hun woning huren. Ze investeren dus meer in meubilair."Want een douche-wc is relatief duur. De komplete versie kost meer dan 100.000 frank, een systeem dat op een bestaande wc wordt geplaatst 24.000 frank. "Voor een Belg mag een wc geen geld kosten. Dat zien de buren niet. Wij willen beklemtonen dat een douche-wc geen luxe is, maar welzijn geeft door dagelijks gebruik. Er is een trend naar steeds grotere en luxueuzere badkamers. Maar de wc volgt nog niet." De Belgische kliënteel bestaat veelal uit ziekenhuizen en bejaardenhomes. Ook partikulieren boven de veertig kopen de douche-wc.De douche-wc is al 20 jaar op de Belgische markt. Maar Geberit startte intensief met reklame in 1992, bij de lancering van de toiletzitting. Veelkleurenadvertenties ondersteunen de bekendmaking. Bij de advertentie hoort een bon, waarmee de konsument kan intekenen op een douche-wc vier weken "op proef". In 1995 ging 2 miljoen van het 5,5 miljoen hoge mediabudget naar de douche-wc's. Voor de omzet van de groep Geberit blijft de aktiviteit echter verwaarloosbaar. In 1994 waren de wc's goed voor 8 miljoen frank op een totale omzet van 290 miljoen frank. Bij Geberit-België werken 25 mensen.KATHLEEN HOUTMEYERS (GEBERIT) Er is een trend naar steeds grotere en luxueuzere badkamers. Maar de wc volgt nog niet.