De warme werkplek

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Een nieuw businesscentrum in Zottegem en het kantoor van een hr-dienstverlener zijn twee voorbeelden van een nieuwe trend in kantoorinrichting: een huiselijke sfeer creëren op het werk.

Gestoffeerd meubilair

“Op beurzen bleek al een tijd dat er een trend is naar meer gestoffeerd kantoormeubilair”, zegt Ingrid Jaspers van Interieur Depot, dat het interieur van het nieuwe kantoor van Flexpoint ontwierp. “Zulke meubels waren lang uit de mode omdat bedrijven kozen voor een minimalistische aanpak. Daar komen ze nu wat van terug, onder meer omdat het minimalisme een slechte akoestiek kan opleveren. Het wordt nu allemaal wat warmer, zachter en tactieler.” Dat gebeurt vooral door te spelen met verlichting, stoffen en de functies in het interieur.

Evenwicht tussen huiselijk en professioneel

Een huiselijk kantoor maakt het leven op het werk aangenamer tijdens de vele uren die werknemers er doorbrengen, maar hoever kun je daarin gaan? Het onderscheid tussen thuis en werk laten vervagen is geen goed idee. “De twee versmelten niet, maar het kantoor wordt aangenamer dan vroeger. Bij Flexpoint is de huiselijke aanpak geconcentreerd in een centrale ruimte die het hart van het kantoor vormt. Daar gebeuren de sociale interacties: van samen lunchen tot het ontvangen van klanten. Buiten die centrale ruimte is het kantoor vrij sec gehouden, maar je hebt steeds zicht op de aangename ruimte in het midden.”

Het voorbeeld van Google

Het Amerikaanse internetbedrijf Google staat bekend om zijn creatieve kantoren. Het bedrijf heeft in de VS een kantoor met een zwembad, in Zwitserland eentje met een glijbaan tussen de verdiepingen en in Canada een werkplek met een minigolfparcours op het dak. De trend naar meer huiselijkheid ligt in het verlengde daarvan: een werkgever als Google wil graag dat zijn werknemers zich thuis voelen op het werk, zodat ze gemotiveerd blijven en het groepsgevoel versterkt wordt.

Businesscentrum in een villa

In Zottegem ging op 25 oktober een businesscentrum open in een villa (foto). Bij BusinessRooms krijgen ondernemers administratieve ondersteuning en kunnen ze werken in de coworking-ruimte. Behalve door zijn locatie weg van de stad, om files te vermijden, valt de ruimte op door zijn huiselijke interieur. “De kenniswerker moet gestimuleerd worden om creatief te zijn en dat gaat moeilijk in een klassiek kantoor”, zegt initatiefnemer en investeerder Jan Lagast. Hij is managing director van Forte, dat technologiebedrijven begeleidt. “Hier heb je een grote tuin, kasten, zetels, een boekenkast, een open haard en een keuken. Natuurlijk letten we erop dat het kantoor voldoende zakelijk blijft.”

Uitbreiding

Jan Lagast had meer kantoorruimte nodig voor de start-ups die Forte begeleidt en kwam zo op het idee van een huiselijk businesscentrum. Wanneer het concept aanslaat, willen hij en Veronique De Coensel, zijn partner in dit project en de manager van het businesscentrum, de capaciteit verhogen en het concept uitbreiden naar andere regionale steden.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content