Volkswagen is meer dan Golf, Passat en andere modellen. Het is geen merk, maar een autogroep waartoe ook Audi behoort en Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Seat en Skoda. Van die grote familie gebruiken vooral de laatste twee dezelfde onderdelen als Audi en Volkswagen. De tweeliter turbodiesel in de Skoda is dezelfde als in de Volkswagen Golf, Seat Leon of Skoda Superb, op een paar technische details na. Zo duiken de nieuwste versies van de motoren meestal eerst op bij Volkswagen en Audi,...

Volkswagen is meer dan Golf, Passat en andere modellen. Het is geen merk, maar een autogroep waartoe ook Audi behoort en Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Seat en Skoda. Van die grote familie gebruiken vooral de laatste twee dezelfde onderdelen als Audi en Volkswagen. De tweeliter turbodiesel in de Skoda is dezelfde als in de Volkswagen Golf, Seat Leon of Skoda Superb, op een paar technische details na. Zo duiken de nieuwste versies van de motoren meestal eerst op bij Volkswagen en Audi, en worden ze later in Skoda's en Seats gemonteerd. Of er dan nog een bestaansreden is voor vier merken in plaats van één? Jawel. De vier merken hebben een andere identiteit. Een Seat is jong en speels, betaalbaar ook. Een Skoda, dat is waar voor geld, je vindt meer plastic in het interieur dan in een Volkswagen. Een Volkswagen, dat is robuuste betrouwbaarheid. En een Audi, dat is 'premium' en verfijning, het perfect afgewerkte spul. Zo worden de vier merken ook 'gemarket' en probeert de VW-groep kannibalisme te vermijden, een model van het ene merk dat aan de verkoopcijfers van een ander merk in de groep gaan knagen. Het wordt stilaan de vraag in welke mate dat verschil tussen de merken nog een realiteit is, dan wel perceptie. Omdat het kwaliteitsniveau van Seat en vooral Skoda voortdurend wordt opgeschroefd, wordt de kloof snel kleiner. Dat merk je meer dan ooit als je in de nieuwe Skoda Octavia stapt. Deze middenklasser is bijzonder goed afgewerkt met materialen die beter zijn dan in de vorige generatie. En omdat de Octavia ook nog eens serieus gegroeid is, komt hij nu in het vaarwater van de Volkswagen Passat. Ondanks de stevige prijsstijging van de Octavia -- sommige versies zijn tot 3500 euro duurder geworden -- blijft de Passat nog altijd iets duurder. Voor de instapversie van de Passat 1.6 Tdi, met precies dezelfde motor als onze testwagen, betaal je 25.650 euro, 2850 euro meer. Met de stap vooruit die de Octavia op alle terreinen deed, kan je al eens gaan nadenken over alle leuke dingen die je met 2850 euro kan doen. Onderweg proefden we van zeer gezond rijgedrag, een heel comfortabel gevoel op goede wegen en een kleine dieselmotor die de klus klaart, maar daarvoor wel een eind boven zijn normverbruik gaat. De binnenruimte is van een heel ander niveau dan in de vorige Octavia, en de koffer is goed voor maar liefst 590 liter, dat is een kleine 30 liter meer dan de Passat. Of hoe de Octavia deze keer wel een behoorlijk kannibaalgehalte heeft. JO BOSSUYT