M ieke Berendsen kijkt tevreden terug op haar eerste jaar bij Magnet, waar ze de reclameregie doet voor Dag Allemaal, TV-Familie en Netwerk. Een beetje tevredenheid is zeker op haar plaats, want bijna alle tijdschriften van De Persgroep zagen hun oplage en hun bereik tijdens het voorbije jaar toenemen. TV-Familie liet de meest spectaculaire stijging optekenen en haalde met gemiddeld 382.000 lezers 47% meer dan vorig jaar. Dag Allemaal, al jaren het grootste tijdschrift van Vlaanderen, st...

M ieke Berendsen kijkt tevreden terug op haar eerste jaar bij Magnet, waar ze de reclameregie doet voor Dag Allemaal, TV-Familie en Netwerk. Een beetje tevredenheid is zeker op haar plaats, want bijna alle tijdschriften van De Persgroep zagen hun oplage en hun bereik tijdens het voorbije jaar toenemen. TV-Familie liet de meest spectaculaire stijging optekenen en haalde met gemiddeld 382.000 lezers 47% meer dan vorig jaar. Dag Allemaal, al jaren het grootste tijdschrift van Vlaanderen, steeg tot 1,381 miljoen lezers en realiseert, dankzij de opslorping van Express, een gemiddelde verkoop van meer dan 385.000 exemplaren. Ook de regie slaagde erin om meer omzet te realiseren. Magnet, dat vorig jaar een omzet draaide van 14,5 miljoen euro (+12% tegenover 2000), stevent ook dit jaar af op een omzetstijging met dubbele cijfers. En dat ondanks een moeilijk reclamejaar. "De autosector heeft onder de verwachtingen gepresteerd en de kentering in de informaticasector is er niet gekomen. Autowereld en Netwerk hebben daardoor het afgelopen jaar zwaar geleden," zucht Mieke Berendsen. "Het gevolg van de crisis in de reclamesector is dat het allemaal om prijsonderhandeling en surcommissie draait, en niet meer om het product," stelt ze vast. "Als je, zoals ik, gepassioneerd bent door magazines, is het moeilijk om daaraan toe te geven." De gestegen omzet van Magnet blijkt vooral een gevolg van een efficiënter salesteam. Terwijl de salesmanagers vroeger op een bepaalde titel werkten, zijn ze nu georganiseerd rond sectoren. "Veel efficiënter," aldus Berendsen. Magnet was ook ijverig op zoek naar een imago. "Een jaar geleden moest ik vaststellen dat niemand Magnet kende. Vandaag worden we beschouwd als een proactieve regie met leuke ideeën." De meest waardevolle erkenning voor die dynamiek komt uit eigen huis: tijdschriftenuitgeverij Sparta veranderde recentelijk haar naam in Magnet Magazines. Nieuwe topman Koen Clement, het wonderkind van De Morgen, lijkt met Berendsen een even sterke tandem te vormen als met Yves Desmet, en dat opent perspectieven voor de toekomst. In elk geval leidde de komst van Clement tot een sanering van de portefeuille. Mieke Berendsen laat echter geen traan om het verdwijnen van Goed Gevoel: "Een rationale keuze," klinkt het kordaat. Toch heeft Mieke Berendsen haar goede rapport niet voor niets gekregen. "Het is een zwaar jaar geweest," zegt ze. "Ik heb daar geen probleem mee omdat ik dit graag doe en omdat ik het kan combineren met mijn gezin." Berendsen was in haar vorige job marketingmanager bij het ter ziele gegane Woestijnvis-blad Bonanza. Haar takenpakket bij Magnet is veel ruimer. "Ik heb veel moeten bijleren. Bij dit werk komen ook managementtechnieken, communicatie en het hele human-resourcesgebeuren kijken. Daardoor zijn de eerste zes maanden vrij stressvol geweest." Hans Sterkendries "Het gevolg van de crisis in de reclamesector is dat het allemaal om prijsonderhandeling en 'surcommissie' draait en niet meer om het product."