De vonken vliegen eraf

Ze verschijnen stilaan op de oprit, met een oplaadkabel die wegglipt in de garage, en ze beginnen zich geruisloos te bewegen in de file. Voor het eerst overstijgt de verkoop van elektrische voertuigen wereldwijd het miljoen exemplaren.

Potentiële kopers worden bij de aankoop met moeilijke keuzen geconfronteerd. Om te beginnen zijn de auto’s aan de dure kant – zelfs na aftrek van allerlei subsidies. De consumenten hebben hetook moeilijk te berekenen of een lager brandstofverbruik wel compenseert voor de bijkomende kosten. Dat komt omdat benzine- en dieselmotoren zuiniger worden. We kunnen kleine stadsmodellen verwachten, die amper nog 2,8 liter per 100 km verbruiken.

Nog heikeler wordt het wanneer u moet beslissen of u een HEV, een PHEV of een BEV nodig hebt. Een HEV is een hybride elektrisch voertuig zoals de Toyota Prius. Ze maken gebruik van een benzinemotor maar beschikken ook over een elektrische motor om sneller te kunnen inhalen of om korte afstanden af te leggen zonder dat de hoofdmotor aangezet moet worden.

PHEV’s zijn hybrides met grotere batterijen, die ook via het net opgeladen kunnen worden. In 2012 komt er bijvoorbeeld een nieuwe plug-in Prius die ongeveer 20 km op elektrisch vermogen kan rijden, maar ook hybrides aangedreven door elektrische motoren die ook gebruikmaken van een ‘range extender’ – een benzinemotor die functioneert als een generator – om langere afstanden af te leggen.

Bij de BEV’s hoeft u alleen maar rekening te houden met de batterij. Zonder het gewicht van een verbrandingsmotor zijn die zuiver elektrische wagens lichter, en kunnen ze dus ook verder rij- den.

John Gartner, de directeur Onderzoek van Pike Research, een onderneming uit Colorado die schone technologie monitort, voorspelt dat van de 1,3 miljoen geëlektrificeerde voertuigen die naar hij verwacht in 2012 verkocht worden 80 procent HEV’s, 11 procent BEV’s en 9 procent PHEV’s zullen zijn. De BEV’s zijn het populairst in de overvolle steden, waar korte trips gebruikelijker zijn.

Radiusvrees

De meeste ritten zijn niettemin kort. In Europa blijft de helft van alle autoritten beneden de 10 km en in de Verenigde Staten doet ongeveer 60 procent van de voertuigen niet meer dan 50 km per dag. BMW en Daimler Smart zijn tot de bevinding gekomen dat de gebruikers van elektrische wagens hun auto meestal thuis opladen en dat zulks gemiddeld slechts drie keer per week gebeurt. De ‘radiusvrees’ bij auto’s die aangedreven worden door een batterij is dus misschien een mindere grote zorg dan sommige mensen denken.

De auteur is redacteur innovatie van The Economist.

PAUL MARKILLIE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content