De nieuwe voorzitter van de World Electric Vehicle Association (WEVA) is een Belg: Gaston Maggetto (59 j.). Al 25 jaar lang richt deze Waals-Brabantse hoogleraar Elektrische Machines en Aandrijvingen aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB) en aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) zich op de ontwikkeling en de promotie van elektrische voertuigen.
...

De nieuwe voorzitter van de World Electric Vehicle Association (WEVA) is een Belg: Gaston Maggetto (59 j.). Al 25 jaar lang richt deze Waals-Brabantse hoogleraar Elektrische Machines en Aandrijvingen aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB) en aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) zich op de ontwikkeling en de promotie van elektrische voertuigen. Na zijn studie burgerlijk elektrotechnisch ingenieur wordt Maggetto in 1962 assistent van professor Hofmann (ULB) en specialiseert zich van meet af aan in elektrische aandrijvingen. In 1969 stapt de tweetalige Belg over naar de VUB, waar hij hetzelfde vak doceert. In dat jaar start hij met het lab elektrotechniek. Vandaag telt de dienst dertig medewerkers. In 1973 behaalt Maggetto zijn doctoraat met een proefschrift over de regelbare snelheid van de asynchrone motor, de basis van een elektrisch voertuig. Dat jaar vindt de eerste energiecrisis plaats. Samen met zijn studenten begint de VUB/ULB-prof met de ontwikkeling van prototypes van onderdelen voor wagens aangedreven door batterijen. Tussen 1982 en 1986 neemt hij deel aan een Europese studie - COST 302 - over de technische en economische voorwaarden van elektrische voertuigen.In 1980 start Maggetto een demonstratieproject in Brussel. Intussen richt de hoogleraar de Belgische afdeling van de Association européenne des véhicules électriques routiers (AVERE) op, waarvan hij vandaag voorzitter is, naast zijn voorzitterschap van de internationale belangenvereniging. Maggetto: "Vooral in dichtbevolkte gebieden vormen elektrische wagens hét milieuvriendelijke alternatief bij uitstek. De techniek is zo geëvolueerd dat er nu reeds voertuigen op batterijen verkrijgbaar zijn zonder noemenswaardige meerprijs. Ook snelheid en actieradius zijn compatibel. Kijk bijvoorbeeld naar de lancering een half jaar geleden van de Toyota Privius in Japan - een hybride auto, gedeeltelijk op benzine en op elektriciteit. Wij schatten de huidige markt reeds op 30%. Dankzij maatregelen van de overheid - zoals in Californië, waar tegen 2003 de verkoop van elektrische en hybride voertuigen samen 25% moet bedragen - zal dit aandeel snel toenemen." Verder juicht de WEVA-voorzitter, die in zijn vrije tijd tennist en tuiniert, het initiatief van Electricité de France (EDF) toe om een leasingmaatschappij met elektrische voertuigen te lanceren. Ook krijgen onze zuiderburen tot 150.000 frank aan subsidies per groene wagen. En wie in Parijs met een door batterijen aangedreven auto rijdt, hoeft nergens parkeergeld te betalen. Ten slotte pleit de secretaris-generaal van Citelec - een Europese vereniging van steden, die alternatief vervoer propageren - voor een fiscale tegemoetkoming bij de aankoop van een elektrisch voertuig.