De veelvraat

Worsten en wasmachines, plastic en zonnebrillen. De Amerikaanse investeerder Andlinger heeft interesse voor álle industrieën. In ons land bezit Andlinger Hobon Plastics en kocht en verkocht het Ipso-ILG. Daarbij blijft het, “want België is uitverkocht”.

“Wij steken niet onder stoelen of banken dat wij opportunisten zijn,” geeft Johan Volckaerts, de Europese topman van de Amerikaanse kapitaalinvesteerder Andlinger & Company grif toe. “Wij willen winst: hoe meer, hoe liever. Sommige kapitalisten verhalen elegant over strategische meerwaarde en maatschappelijke verankering. Ik moet daar om lachen.”

onbekend.

Andlinger Europe huist in een anonieme building aan de Brusselse Louizalaan. Recentelijk kwam de New Yorkse private equity company in de publiciteit, toen ze via de Nederlandse Stichting Andlinger de Oostenrijkse compressorenfabrikant LMF (1,2 miljard frank omzet in 1997) overnam.

In Vlaanderen heeft Andlinger de Waarschootse verpakkingsspecialist Hobon Plastics (400 miljoen frank omzet in 1997) in handen. Tot in april 1996 bezat Andlinger Ipso-ILG. Deze Wevelgemse producent van industriële wasmachines werd verkocht aan een groep onder leiding van Citicorp Venture Capital, die het bedrijf naar de beurs bracht. Voorts verkocht Andlinger het veiligheidsbedrijf IM Security in 1991 aan Group 4 Securitas.

Andlinger bezit ook 70% van de aandelen ( JP Morgan heeft de rest) van de Europese marktleider in badkamertoebehoren, het Franse Allibert (5 miljard frank omzet in 1997). Allibert, dat in Nijvel zijn Europese distributiecentrum heeft, komt volgend jaar in principe naar de beurs. Andlinger heeft ook 40% van de aandelen (en 50,3% van de stemmen) in Global Graphics, de Franse machinebouwer voor de flexografische drukindustrie die sinds juni 1998 op Easdaq is genoteerd. Global Graphics verdubbelt dit jaar zijn omzet (omgerekend 1,2 miljard frank) tegenover 1996. Einde oktober maakte het nog bekend dat de omzet voor het derde kwartaal van 1998 tegenover dezelfde periode in 1997 met 55% was toegenomen (omgerekend 440 miljoen frank) en dat de gebudgetteerde winst voor 1998 al was gehaald. “Een prachtbedrijf, maar helaas ondergewaardeerd,” meent Volckaerts. Ten slotte heeft Andlinger een participatie in de Italiaanse vleeswarenproducent Marsilli (1,2 miljard frank omzet in 1997).

MARKTLEIDERS.

Worsten en wasmachines, badkameraccessoires en plastiekverpakkingen. Het is een vreemde combinatie. Welk criterium hanteert Andlinger voor een participatie? “Alle kmo’s die marktleider zijn in een welbepaalde niche komen in aanmerking,” aldus Volckaerts. “We zoeken alleen industriële ondernemingen, omdat die reële assets hebben. Ik zie niet graag dat topkaderleden van een dienstenonderneming ‘s avonds met het actief van het bedrijf – hun knowhow en hun netwerken – naar huis rijden, zonder dat je 100% zeker bent dat ze de volgende ochtend terugkomen.”

Andlinger Europe was gedurende anderhalf jaar geen actieve overnemer. “Door de beursgekte werden zotte prijzen gevraagd voor een acquisitie,” verklaart Volckaerts. “Vandaag zijn we als particuliere kapitaalverschaffer opnieuw een valabel alternatief. Na de overname van LMF volgen andere bedrijven. In België? Neen, hier is gewoon te weinig keuze. (Zie kader: Uitverkocht) Wel blijven we ons concentreren op Europa. In de States is er immers te veel concurrentie.”

Volckaerts voorspelt een nieuwe overnamegolf. “De trend van de ontbundeling van grote conglomeraten zet zich voort,” meent hij. “Binnen die mastodonten prijken soms pareltjes die we voor een prikje kunnen kopen.”

HBR

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content