Twee jaar geleden vertrok Gregory Olszewski bij Artexis-Easyfairs, nadat hij er de Realty-beurs had gelanceerd en uitgebouwd. Vorig jaar werd hij teruggehaald door Eric Evrard. Niet om de meubels te redden, verzekert hij ons, maar om het evenement een nieuwe strategische dimensie te bezorgen. Voor de editie 2016, van 24 tot en met 26 mei in Tour & Taxis, wordt de expositieopper-vlakte bijna verdubbeld.
...

Twee jaar geleden vertrok Gregory Olszewski bij Artexis-Easyfairs, nadat hij er de Realty-beurs had gelanceerd en uitgebouwd. Vorig jaar werd hij teruggehaald door Eric Evrard. Niet om de meubels te redden, verzekert hij ons, maar om het evenement een nieuwe strategische dimensie te bezorgen. Voor de editie 2016, van 24 tot en met 26 mei in Tour & Taxis, wordt de expositieopper-vlakte bijna verdubbeld. GREGORY OLSZEWSKI. "Het was een ambitieuze doelstelling, maar de markt heeft gunstig gereageerd op de nieuwe opstelling. De bezoekers worden gespreid over een grotere oppervlakte en dat geeft meer ademruimte. Laten we eerlijk zijn, vorig jaar was er in sommige gangen geen doorkomen aan. De nieuwe structuur biedt ons de mogelijkheid tarieven aan te bieden naargelang van het type stand, de locatie enzovoort. Dat geeft de exposanten een ruimere keuze en laat ons toe meer maatwerk te leveren." OLSZEWSKI. "Om duidelijk te zijn: het team dat na mijn vertrek in 2014 aan de slag ging, heeft goed werk geleverd. Maar de vastgoedsector is niet de makkelijkste. Toen na de editie van 2015 grote veranderingen werden aangekondigd, waren de reacties niet onverdeeld enthousiast. Om die veranderingen door te voeren, was iemand nodig die de trouwe exposanten goed kende. Het makkelijkste was om zich te wenden tot de persoon die zes edities lang Realty georganiseerd had. Ik denk dat ik het vluchtige ingrediënt ben dat nodig is om de nieuwe saus te laten slagen. "De financiële doelstellingen zijn bereikt. Het salon is winstgevend, maar er blijven nog een zekere marge, uitdagingen en doelstellingen die gerealiseerd moeten worden. Het project leeft en is allesbehalve statisch." OLSZEWSKI. "Het is altijd frustrerend vast te stellen dat die zogenoemde incontournables de gangen vullen als bezoekers, en klagen over het feit dat er te weinig van dit of te veel van dat is, maar weigeren het initiatief te nemen en bij te dragen tot het succes van het project. Elke exposant, elke partner heeft de mogelijkheid samen met ons aan het concept, de inhoud en het profiel van de bezoekers te sleutelen. En ik vraag niet liever dan dat samen met die incontournables te doen. Elk jaar ga ik in discussie met JLL, Cushman & Wakefield en vele andere. Maar de keuze is aan hen. Ze kennen het salon voldoende om een gefundeerde beslissing te nemen. Maar het is wel erg makkelijk en weinig constructief de kritiek te beperken tot de bewering dat wat we doen niet goed is. Voor mij is het simpel: als ze werkelijk vinden dat Realty zo slecht is, waarom vechten ze dan om op de eerste rij te staan? "Ik nodig elke professional uit om constructief met ons in discussie te gaan over het Realty-concept. Maar sta dan ook open voor onze vraag om deel uit te maken van de groep ondernemingen die het evenement draaiende houdt. Het is niet voor niets dat de meeste exposanten jaar na jaar terugkomen. "De opmerking over de overdreven aanwezigheid van de openbare sector vind ik ongegrond. Die schept het kader waarin de privésector kan ondernemen en investeren. We doen er alles aan om meer steden, gemeenten en regio's naar het salon te halen. En we werken samen met exposanten en partners om Realty onmisbaar te maken voor de lokale besturen." OLSZEWSKI. "We hebben nog nooit zoveel aanvragen van steden en gemeenten gehad om het salon aan te doen, hetzij als exposant, zoals Charleroi, Bergen, Namen, Kortrijk, Aalst, Brussel en Mechelen, of als bezoeker. De stad staat centraal in de vastgoedactiviteit en verdient een vooraanstaande plaats op het salon. De nadruk zal dit jaar liggen op de aanwezigheid van de steden en het concept van de smart cities. Overigens zullen op 24 mei drie Waalse steden (Bergen, Namen en Charleroi) hun strategische plannen rond investeringen in vastgoed toelichten. Dit jaar wordt Charleroi, vertegenwoordigd door Paul Magnette (PS), in de schijnwerpers geplaatst. "Brussel en België hebben toenemend behoefte aan internationale investeerders en hoewel het nog moeilijker geworden is hen ervan te overtuigen de verplaatsing te maken, hebben we toch de indruk dat er meer investeerders zullen zijn dan bij de jongste edities. Uiteraard is dat ook te danken aan het programma dat we uitwerken met de meest actieve partners, CBRE bijvoorbeeld. "Het is ook de eerste keer dat retailers als exposanten deelnemen. Colruyt, Carrefour en Lidl hebben zich spontaan aangeboden. We zijn erg opgetogen over hun aanwezigheid. En ze zijn alle drie ten zeerste gemotiveerd om hun expansiebeleid op Realty uit de doeken te doen."Meer info op: www.realty-brussels.com/en/Events Philippe Coulée"Als de grote spelers werkelijk vinden dat Realty zo slecht is, waarom vechten ze dan om op de eerste rij te staan?"