Steeds meer bedrijven hebben een eigen tijdschrift waarmee ze hun commerciële boodschap naar hun (potentiële) klanten sturen. In Nederland kent AllerHande, het sponsored magazine van de Nederlandse Albert Heijn-keten, een enorm succes. Van AllerHande worden er maandelijks 2,1 miljoen nummers uitgezet via de supermarkten, gratis. Binnen twee weken zijn de speciale displays in de win...

Steeds meer bedrijven hebben een eigen tijdschrift waarmee ze hun commerciële boodschap naar hun (potentiële) klanten sturen. In Nederland kent AllerHande, het sponsored magazine van de Nederlandse Albert Heijn-keten, een enorm succes. Van AllerHande worden er maandelijks 2,1 miljoen nummers uitgezet via de supermarkten, gratis. Binnen twee weken zijn de speciale displays in de winkel leeg. Tijdens de afgelopen kerstdagen, zo blijkt uit onderzoek, had de helft van alle Nederlanders iets op tafel waarvoor het recept uit AllerHande kwam. Hoeveel kost het blad aan Albert Heijn? Niets. Sterker, het blad levert de grootgrutter geld op. Zo'n 40% van de inhoud bestaat uit advertenties van merken die aan Albert Heijn leveren.Hoe kijken distributeurs als Delhaize en Carrefour tegen AllerHande aan? Delhaize heeft al zestien jaar het blad De Leeuw-Le Lion, dat in een oplage van 460.000 exemplaren tien keer per jaar naar de beste klanten wordt gestuurd. Het blad telt per editie 65 bladzijden en nauwelijks advertenties. Michel Lecomte, hoofdredacteur van het Delhaize-blad, vindt AllerHande een hybride, een medium tussen magazine en folder in. "Er staat veel reclame voor producten in. Wij brengen informatie voor de klant, de producten worden vanuit verschillende gezichtspunten benaderd," zegt hij. Bij Delhaize brengt het blad niets op, de kosten worden gedekt door het marketingbudget. Carrefour maakt een verschil tussen Carrefour (de oude Maxi GB) en Super GB. De Carrefour-klant kan één keer in de twee maanden het blad Beter Leven meenemen. Het blad ligt in de winkel en de oplage bedraagt 400.000. In de Super GB ligt wekelijks Mijn TV-Week (oplage: 800.000). In het recente verleden had GB het huis-aan-huisblad Mijn Week met promoties, recepten en nog wat informatie. De consument zag het blad eerder als informatie dan als promotie. "We wilden meer kracht op het vlak van het promotionele," aldus woordvoerster Geneviève Bruynseels. "Daarom zijn we gestart met de folder in de winkel. En om de mensen toch wat informatie te geven, brengen we er de tv-programma's in." Bruynseels' mening over AllerHande: "Dat zou misschien iets te kwalitatief voor ons zijn." A.V.P. [{ssquf}]