De tweede jeugd van Accent Jobs

Een jaar geleden werd de wetgeving rond uitzendarbeid versoepeld. Bedrijven kunnen voortaan uitzendkrachten aantrekken met het oog op een vaste aanwerving. En dat is de kern van het zakenmodel van Accent Jobs. Sindsdien groeit de West-Vlaamse hr-groep sterker dan de algemene uitzendmarkt.

11,95 procent. Die groei liet de uitzendsector in juli van dit jaar optekenen in vergelijking met juli vorig jaar. De interimbranche kruipt al een tijdje uit het dal. Niet spectaculair, maar gestaag. De Federgon-index — het niveau van uitzendactiviteit in vergelijking met de activiteit in januari 1995 (basis 100) — bereikte in juli 225,1 punten. Dat is evenveel als in juni maar een stuk meer dan de 200,85 punten in juni 2013.

Die cijfers zijn natuurlijk gemiddelden. Accent Jobs is een van de spelers die al een aantal maanden duidelijk boven het gemiddelde uitstijgt (omzet 2013 in België: 338 miljoen euro). Het West-Vlaamse bedrijf met hoofdzetel in Roeselare kon in juli een groei op jaarbasis van 12 procent voorleggen. Ook in de maanden voordien groeide Accent sterker dan de markt. In april van dit jaar bijvoorbeeld nam de uitzendactiviteit met 4,1 procent toe, terwijl Accent Jobs een stijging van 18,5 procent kon optekenen.

Accent Jobs doet al sinds begin dit jaar beter dan de markt. De verklaring? De recente evolutie van de arbeidsmarkt sluit aan bij het businessmodel van Accent. “Een van onze pijlers is het principe van ‘temporary to permanent job’. Onze klanten werven via ons werknemers op tijdelijke basis aan met het oog op een definitieve aanwerving”, zegt Jérôme Caille, sinds een jaar de CEO van Accent Jobs. Vroeger was uitzendarbeid enkel toegelaten bij tijdelijke vervanging van een vaste werknemer, tijdelijke vermeerdering van werk en de uitvoering van uitzonderlijk werk. “Sinds september vorig jaar is er een vierde motief voor uitzendarbeid bijgekomen: instroom. Het is dus toegelaten voor uitzendkantoren om een uitzendkracht ter beschikking te stellen van een bedrijf, die nadien vast wordt aangeworven.”

Eenheidsstatuut

Ook de invoer van het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden was goed nieuws voor de uitzendsector. De proefperiode voor werknemers werd daarmee afgeschaft. Bedrijven werven daarom liever iemand tijdelijk aan vooraleer een definitief arbeidscontract af te sluiten.

“Bedrijven vinden het misschien niet zo leuk dat de proefperiode niet meer bestaat, maar voor Accent Jobs is dat een goede evolutie”, weet Caille. “Maar we hebben de groei niet alleen te danken aan de arbeidsmarkthervormingen. We verschillen van de grote spelers door onze focus op kmo’s. Accent Jobs is meer dan een uitzendbedrijf. Het speelt ook een rol als humanresourcesmanager bij bedrijven die geen uitgebouwde hr-afdeling hebben.” Accent Jobs lijkt zo aan een tweede jeugd begonnen, na de sterke groei onder het oprichtersduo Philip Cracco en Conny Vandendriessche (zie kader De erfenis van het oprichtersduo).

In de toekomst wil Accent Jobs meer gespecialiseerde profielen plaatsen. Daarvoor telt de groep twaalf gespecialiseerde divisies, waaronder Accent Financial Services, IT Services, Food Services en Logistics. “Accent schuift op in de richting van professional staffing“, zegt Lesley Leyn, die deze poot leidt. “Dat zijn hogere profielen die minstens 2500 euro per maand verdienen. We zitten nog in de startfase, maar het gewicht van professional staffing zal blijven toenemen.” Maar dat betekent niet dat het klassieke segment van de uitzendbranche, de medewerkers met een lagere opleiding, wordt verwaarloosd. Accent Jobs is bijvoorbeeld een zeer belangrijke leverancier van werkkrachten voor de sterk uitgebouwde groenteverwerkende sector in de buurt van Roeselare. Ook voor de bouwsector heeft Accent met Accent Construct een eigen afdeling.

Nieuwe vestigingen

Accent Jobs is nog altijd vooral in West-Vlaanderen actief. “Meer dan de helft van onze omzet halen we in die provincie”, weet Caille. “Maar daar zal verandering in komen. Accent Jobs wil zijn positie in Antwerpen en Limburg versterken. We richten ons ook meer en meer op de Waalse en Brusselse markt. Het aandeel van 2 tot 3 procent dat we daar halen, is te weinig.” Accent Jobs kiest voor organische groei. Caille: “We willen de komende drie jaar vijftig nieuwe kantoren openen. Nu tellen we 198 kantoren in België en 21 in Nederland. Ook bij de noorderburen willen we nog groeien. Er zijn vier nieuwe vestigingen gepland in Nederland voor januari 2015: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.”

Accent Jobs richt zijn blik ook op het oosten. Caille: “Daar zoeken we samenwerking met spelers die hetzelfde DNA hebben als Accent Jobs: een focus op kmo’s. De Duitse uitzendmarkt heeft veel groeipotentieel.” De West-Vlaamse uitzendgroep toont ook interesse voor het zuiden van Europa: Frankrijk en vooral Italië en Spanje. Caille: “Een paar jaar geleden is de Spaanse economie failliet gegaan. Er zijn zelfs loondalingen doorgevoerd. Het land doet het nu wat beter, al heb ik de indruk dat het voorlopig om een jobless recovery (economisch herstel zonder nieuwe jobs, nvdr) gaat. Maar ik verwacht dat de trend keert. Het is geen toeval dat belangrijke autoassembleurs naar Spanje trekken. Accent Jobs wil er aanwezig zijn wanneer de vraag naar werkkrachten stijgt.”

ALAIN MOUTON, FOTOGRAFIE THOMAS SWEERTVAEGHER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content