Stima (Stimulating Marketing, vroeger Stichting Marketing), BDMA (Belgian Direct Marketing Association) en IAB-Belgium (Interactive Advertising Bureau) komen vandaag tijdens het evenement The Rentree of Marketing naar buiten als de nieuwe Belgian Assocation of Marketing (BAM). De drie verenigingen hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan een fusie, die werd ingegeven door de digitalisering. Consumenten doen steeds meer dingen op hun computer of mobieltje, en dat heeft gevolgen voor marketeers.
...

Stima (Stimulating Marketing, vroeger Stichting Marketing), BDMA (Belgian Direct Marketing Association) en IAB-Belgium (Interactive Advertising Bureau) komen vandaag tijdens het evenement The Rentree of Marketing naar buiten als de nieuwe Belgian Assocation of Marketing (BAM). De drie verenigingen hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan een fusie, die werd ingegeven door de digitalisering. Consumenten doen steeds meer dingen op hun computer of mobieltje, en dat heeft gevolgen voor marketeers. De digitalisering maakt marketingacties persoonlijker en meetbaarder. Daardoor vertoonde het actieterrein van de drie verenigingen steeds meer overlappingen. Door samen te gaan konden ze bovendien besparen op hun structuur. Het was een publiek geheim dat Stima financieel enkele slechte jaren achter de rug had. De nieuwe vereniging wil de komende twaalf weken elke week een marketingonderwerp aansnijden, om marketeers bewust te maken van de uitdagingen die hen te wachten staan. Volgens Patrick Steinfort, algemeen manager van BAM, wil de nieuwe vereniging marketeers zo helpen te evolueren, onder meer door alle bij marketing betrokken partijen met elkaar te laten discussiëren. De aanzet voor de discussies zijn de thema's waar de BAM de komende twaalf weken via een nieuwsbrief, vakmedia en sociale media voor het voetlicht brengt. De BAM geeft de aanzet, de marketeers moeten reageren en aanvullen. De rode draad is de digitalisering van de marketing. De nieuwe vereniging kijkt daarbij ook naar start-ups. Jonge ICT-bedrijven hebben vaak hun niche gevonden, maar staan nog niet sterk in marketing, behalve de starters die zich net op marketing richten. Een ander heet hangijzer is contentmarketing, waarmee onder meer de teksten, filmpjes en spelletjes worden bedoeld die merken op hun website, app of sociale media publiceren. "Wat zijn de beste initiatieven voor contentmarketing? Hoe moet je dat aanpakken? Wat is de toekomst ervan?" somt Steinfort op. Ook de omnichannelaanpak is actueel. Welke nieuwe en klassieke kanalen - zoals radio, magazines, billboards en sociale media - moet een marketeer inzetten? Is er ook een nieuwe manier om bestaande kanalen te gebruiken? Wat met advertentiefraude: banners die door robots worden geopend, en waarvoor bedrijven wél betalen? De zevende week staat in het teken van de General Data Protection Regulation (GDPR), die in mei 2018 in de Europese Unie in werking treedt. "Er zijn veel bedrijven die daar nog niet veel over weten", zegt Steinfort. "Ze hebben er misschien al eens van gehoord, maar wat betekent dat voor hen? De GDPR wordt in 2018 heel belangrijk en de focus van de BAM zal daarop liggen." In het verlengde daarvan ligt ook het creatieve gebruik van data. Als een bedrijf geen data van prospecten of klanten heeft, hoe kan het die dan toch verzamelen? De BAM zal ook aandacht besteden aan data en onderzoek. In week elf blikt BAM terug op de voorgaande tien onderwerpen en bekijkt het marketing vanuit het standpunt van de consument. "Hoe zal de burger evolueren, en zijn marketeers daarvan op de hoogte? Marketing heeft een minder goede reputatie in de samenleving. Het gaat daarom ook over marketing en ethiek", besluit Steinfort. Ad van Poppel