Natte, gladde wegen mogen dan ideaal zijn om wagens te testen, geen van de elf testpiloten-voor-één-dag beklaagde zich de herfstzon tijdens de testdag rond de kantoren van ING Car Lease Belgium. De Alfa Romeo Giulietta, Opel Meriva en Peugeot 5008 werden met elkaar vergeleken in de Business-categorie, de BMW X1, Volvo S60 en Seat Alhambra in de hogere Business+-categorie. Deze nieuwe modellen, gelanceerd in 2010, zijn toppers op de leasemarkt. Toch vormden ze de hele middag het onderwerp van geanimeerde discussies. Rijdt u mee?
...

Natte, gladde wegen mogen dan ideaal zijn om wagens te testen, geen van de elf testpiloten-voor-één-dag beklaagde zich de herfstzon tijdens de testdag rond de kantoren van ING Car Lease Belgium. De Alfa Romeo Giulietta, Opel Meriva en Peugeot 5008 werden met elkaar vergeleken in de Business-categorie, de BMW X1, Volvo S60 en Seat Alhambra in de hogere Business+-categorie. Deze nieuwe modellen, gelanceerd in 2010, zijn toppers op de leasemarkt. Toch vormden ze de hele middag het onderwerp van geanimeerde discussies. Rijdt u mee? Deze eerste categorie wagens bevat drie totaal verschillende bolides: een sportieve auto als de Alfa Romeo Giulietta, een kleinere wagen als de Opel Meriva en het familiemodel, de Peugeot 5008. Dat maakt de vergelijking best moeilijk. Dit is de onbetwistbare favoriet van Dirk en Jea. "De Alfa is een echte vrouwenauto", zegt Jea. "Vinnig, tof interieur en veel knopjes. De buitenkant scoort nog beter. Voor mij moet een auto snel gaan, makkelijk te parkeren en mooi zijn." Dieter looft het Italiaanse design van binnen en buiten. Els is vooral tevreden over de goede zetels, soepele pedalen en koppeling. "De andere auto's zijn er stug bij. Alleen vind ik het interieur te donker en voelt het klein aan." Veel andere deelnemers kraken de wagen snel af. "Te veel plastic, te klein, niet aangenaam en te veel lawaai", zegt Michel. "Een discotheek door de vele rode lichtjes." "Misschien ideaal voor een jonge starter, maar niet voor mij en mijn kinderen", zegt Philippe. Stef vindt het "een goede racewagen, maar niet comfortabel om lange afstanden mee te rijden". Philippe voelt zich meteen thuis in de Peugeot. "Het is een ruime familiewagen die stil opstart en rijdt. Verrassend hoe de snelheid op een glazen plaatje voor de chauffeur geprojecteerd wordt. De wagen trekt redelijk goed op en biedt de chauffeur een goed zicht. Origineel is dat er in de koffer nog twee klapstoelen verstopt zitten en een opgeladen zaklamp." Stef vindt de Peugeot een buitengewone meevaller. "Je hebt een gevoel van ruimte zonder dat de auto een bus is." Dat de wagen een goede gezinswagen is, daar is elke testpiloot het over eens. Er woeden dan ook geen grote discussies over de Peugeot. Of zoals Alfred het samenvat: "Minder design dan de Alfa, minder krachtig dan de Volvo, beetje minder familiaal dan de Seat. Maar de Peugeot weet al deze troeven wel te combineren." De achterdeuren van de Meriva openen naar voren, en dat is meteen het grote discussiepunt. "Heel leuk", zegt Dieter. "En praktisch", vindt Els. "Ideaal om kinderen en ouderen gemakkelijk in en uit te helpen." Rodolphe verwacht dat deze nieuwigheid de verkoop van deze vrouwenauto zeker met 30 procent de hoogte in zal jagen. "Levensgevaarlijk", zegt Jea die de schlagermuziek uit de radio wel vindt passen bij deze wagen. "Mijn vader had een oldtimer met zulke deuren toen ik vijf jaar was. Toen ik op de achterbank aan de deur aan het prutsen was, vloog hij open tijdens het rijden. Ik hing nog aan de klink, werd naar buiten gekatapulteerd en rolde meters verder over straat. Het gevolg was een hersenschudding en de onmiddellijke verkoop van de wagen." "Bovendien is het een doos. Lelijk design met slechte afwerking en harde zetels", voegt copiloot Dirk eraan toe. "Hij rijdt stroef en laat veel lawaai binnendringen." "Het flexibele systeem om snel zetels te verzetten en te draaien, viel wat tegen. Niet praktisch te bedienen", ondervond Michel. Ook Els, die gehoopt had op een praktische stadswagen, voelde ontgoocheling. "De bekleding was heel rudimentair, de vering hard. Hij gaf me geen goed gevoel." Een paar loonschalen hoger kan er gekozen worden uit wagens met nog meer klasse. De Business+-categorie telt de nieuwe Volvo S60, de BMW X1 en buitenbeentje Seat Alhambra. Ook hier geen eenduidige jury. Wat de ene een saai interieur vindt, bekoort de andere. "De Volvo is knap afgewerkt in leer", oordeelt Philippe. "Duidelijk veel beter dan de BMW. Wel vond ik de elektronische stoel moeilijk instelbaar." "De motor heeft een mooie sound. Trekt goed op met een diepe grom", zegt Dieter tevreden, terwijl enkele rode lichtjes vooraan waarschuwen dat hij zijn voorligger te snel en te veel nadert. "Hij schakelt bijna een tikkeltje té zacht. Ik ben gewend om meer moeite te doen. Het sobere interieur mag voor mij opwindender zijn." Jurgen houdt wel van de essentie, zonder franjes. "Volvo toont waar het voor staat: veiligheid", zegt hij. "Er zijn bijvoorbeeld camera's in de spiegels aangebracht om de dode hoeken in de gaten te houden. Rijdt er iemand naast de auto, dan kleurt een lichtje aan die kant rood. Ook kun je vooraan de camerabeelden van wat er rond de auto gebeurt, op een schermpje bekijken." Opmerkelijk dat vooral de testpiloten die in het dagelijkse leven met een Volvo rijden, voor de BMW vallen. Vooral het bochtenwerk van de BMW vonden heel wat testers aangenaam. Michel: "Je voelt meteen de kwaliteit. Op het vlak van bergruimte hebben ze hun werk gedaan. Mooie afwerking. Het kleine stuur heeft een heel goede grip." Zijn compagnon de route Grégory vindt het altijd een plezier om met een BMW te rijden. "Hij is heel eenvoudig in de hand te houden. Omdat je zelf kiest welke gegevens je op het dashboard wilt, blijft het overzichtelijk en leesbaar." "Ik ben een beetje verliefd geworden op de BMW", bekent Els. "Het voelde onmiddellijk goed achter het stuur. Toen het groen werd en ik gas kon geven, gaf ik me helemaal gewonnen. Hij ging vlot van de ene naar de andere versnelling, de vering was niet hard. Het bedieningspaneel was niet overweldigend, wel handig." Dat de auto snel zijn motor automatisch afschakelt bij stilstand wordt wel als storend ervaren. De knop om die functie uit te schakelen, bestaat, maar werd niet meteen gevonden. "Je verliest het gevoel dat de motor draait", meent Michel. "Misschien goed voor het milieu, maar volgens mij is een motor niet gemaakt om constant uit te schakelen." De Seat is de meest gecontesteerde wagen uit de test. Als familiewagen kan hij niet op tegen de twee luxeauto's in deze klasse. "In de Seat rijden, geeft me geen plezier. Een saai interieur", zegt Dieter. Jurgen vindt dat hij hard op de remmen moet staan, maar dan nog slecht remt. "Het is een auto om met veel bagage en een grote familie van a naar b te rijden. Niet spannend." Alfred vindt de buitenkant van de Seat maar niks, maar de proefrit overtuigt hem. "Een praktische familiewagen met een aangenaam interieur", oordeelt hij. "Opmerkelijk hoe stil hij rijdt. De koffer die elektrisch opent en sluit is een leuke optie. Deze ervaring klopt helemaal niet met het beeld dat ik van het merk heb." Rodolphe vindt dat Seat in de goede richting evolueert. "Vergeleken met het vorige model is deze helemaal nieuw. De stilte is zelfs op kasseien merkbaar, het comfort veel beter." Philippe vindt de schuifdeuren een grote plus. "Deze wagen beoordeel ik positief. Hij is stabiel en wijkt niet van zijn lijn af wanneer je het stuur loslaat. Een kilometervreter waarin je niet moe wordt en een goed zicht hebt. Toch heb ik onlangs bij het kiezen van een monovolume Citroën verkozen boven Ford en Seat. Het Spaanse merk heeft niet zo'n goed imago, ook al is het eigenlijk een Volkswagen." Hans HermansDe achterdeuren van de Meriva worden door de een ervaren als "erg praktisch", door de ander als "levensgevaarlijk"