Uitdaging. Het is wellicht het klefste cliché dat managers op een nieuwe post uitkramen. Maar voor één keer mag het want Nathalie Dereume, de nieuwe adjunct-directeur-generaal van Thalys International, zal het niet makkelijk hebben. Ze is niet alleen jong, ze is ook een vrouw en is zwanger van haar tweede kindje. Niet meteen troeven in het erg mannelijke spoorwegmilieu. Komt daar nog bij dat ze Michel Jadot opvolgt, de Belgisch...

Uitdaging. Het is wellicht het klefste cliché dat managers op een nieuwe post uitkramen. Maar voor één keer mag het want Nathalie Dereume, de nieuwe adjunct-directeur-generaal van Thalys International, zal het niet makkelijk hebben. Ze is niet alleen jong, ze is ook een vrouw en is zwanger van haar tweede kindje. Niet meteen troeven in het erg mannelijke spoorwegmilieu. Komt daar nog bij dat ze Michel Jadot opvolgt, de Belgische bewerker van het Thalys-succes, die onlangs verantwoordelijk werd voor het nationale 'Reizigersverkeer' van de NMBS. Dereume is een Brusselse licentiate handels- en financiële wetenschappen ( Ichec) die haar hele loopbaan tot nu toe doorbracht bij de NMBS. Ze kwam er in 1991 via een grootscheeps wervingsexamen binnen, wat haar aanvankelijk een functie bezorgde in het departement Reizigers. In 1997 trok ze een eerste keer naar Thalys, waar ze belast werd met de uniformisering van het distributienetwerk. Ze bleef er vier jaar, en keerde dan terug naar de NMBS, waar ze zich bezighield met de beheerscontrole van de internationale reizen. "Toen ik hoorde dat de functie van Jadot vrijkwam, heb ik me kandidaat gesteld omdat ik me aangetrokken voel tot de internationale dimensie van de mobiliteit, de multiculturele omgeving en de uitdaging van de concurrentie met de low-cost luchtvaartmaatschappijen, vooral dan op de Duitse markt." Aan de zijde van de directeur-generaal van Thalys International, de Fransman Frank Bernard, zal Dereume Thalys moeten voorbereiden op een aantal deadlines, zoals de voltooiing van de hogesnelheidslijnen naar Amsterdam en Keulen. "Daarvoor moet nieuw materieel aangekocht worden en moeten nieuwe diensten ontwikkeld worden voor de klanten, zowel vóór, tijdens als na de reis," zegt ze. Ticketreservaties via het internet, bijvoorbeeld, en reserveringsnummers via sms - technieken die nu al in de luchtvaart worden gebruikt. J.-F. S. Luc Beernaert (57). Wordt: Bereikbaarheidsmanager Antwerps bedrijfsleven. Vrije tijd: Lezen (geschiedenis, economie), fietsen. Nathalie Dereume (35). Is: Adjunct-directeur-generaal Thalys International. Vrije tijd: kinderen, vrienden, aquarelleren B.L. n