DE TRECHTER

Het Limburgse Breva beheert voor Ford Genk en Dow Chemicals ruim 10.000 onderdelen van 160 leveranciers. Hoe ? Via EDI ofte elektronische gegevensuitwisseling.

Als er één Vlaams bedrijf is met een hoge strategische waarde voor Ford Genk, dan zal het wel de Zonhovense groothandel in elektrotechnisch materiaal Breva zijn. Tenminste, als we Jo Bremans (34j.) mogen geloven. Bremans : “We verwerken vandaag zo’n 1300 orders per maand voor Ford Genk álles inbegrepen, dus van de bestelling tot de facturatie.” Hoe ? Via EDI, glundert Bremans. EDI staat voor electronic data interchange, een vorm van elektronische gegevensuitwisseling.

Het familiebedrijf Breva 1 miljard frank omzet, 110 werknemers (Jo is de tweede generatie) levert al sinds ’74 onderhouds- en herstellingsonderdelen aan klanten uit de petrochemische en autosector. “Wij sluiten daarvoor jaarlijkse raamcontracten met onze klanten af,” legt Bremans uit. Zo beheert Breva voor Ford een park van ruim 10.000 onderdelen, afkomstig van een 160-tal toeleveranciers uit België en de buurlanden. “Wij trechteren die goederenstroom en zorgen er zo voor dat de aankoopafdeling van onze klanten wordt ontlast.”

Een vorm van outsourcing dus. En dit op een futuristische manier. Want sinds november 1995 behandelt Breva het hele administratieve traject van die goederenstroom per EDI. “De verwerking voor Ford is nu al zo’n 7 à 8 miljoen frank omzet op maandbasis waard,” schat Jo Bremans. “En eenmaal alles op wieltjes loopt, zal het hele proces kunnen worden behandeld door één voltijdse en één halftijdse werknemer.”

Eigenlijk slaagde Breva erin om dankzij het EDI-systeem zijn regionale impact te verstevigen. Dow Chemicals is zo’n voorbeeld. Daar werd deze maand een gelijkaardig project als bij Ford Genk operatief. “Via EDI staan we nu rechtstreeks in EDI-verbinding met de aankoopafdeling van Dow in Terneuzen,” zegt Bremans. “Maar we leveren fysisch aan de Dow-vestiging in Tessenderlo.” De technologie kwam net op tijd. Want de Amerikaanse chemiereus besloot onlangs om zijn aankoopafdeling naar Tessenderlo te verplaatsen. Maar dankzij EDI kon Breva het begeerde orderboekje behouden.

JO BREMANS (BREVA) Regionale impact met een futuristisch tintje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content