De transformatie van jubilaris Solvay

De chemiegroep Solvay blaast dit jaar 150 kaarsjes uit. En CEO Jean-Pierre Clamadieu zorgt ervoor dat het jubileumjaar allesbehalve onopgemerkt voorbijgaat. Clamadieu was CEO van het Franse Rhodia, dat in 2011 door Solvay werd overgenomen. Door die overname ontstond een toptienspeler in de wereldwijde chemiesector met een zeer breed palet van activiteiten. Solvay, dat 111 industriële sites en 29.000 werknemers telt, genereert nu een omzet van 12,4 miljard euro.

In mei 2012 volgde Clamadieu Christian Jourquin op als CEO. Sindsdien gaat de Fransman in sneltreinvaart met de grove borstel door de groep. Begin dit jaar was de integratie van Rhodia al een feit en had Clamadieu een nieuw logo klaar en een nieuwe organisatiestructuur uitgedokterd. Dit jaar nog verdwijnt de naam Rhodia overal uit het straatbeeld, behalve in Brazilië. De transformatie ging wel gepaard met het vertrek van enkele topmanagers uit de oude Solvay-stal. Weinig beleggers die erom zullen malen, want de aandelenkoers is sinds de aanstelling van Clamadieu fors gestegen.

Het nieuwe Solvay à la Clamadieu is een stuk meer gedecentraliseerd en telt zeventien businessunits, die voor de presentatie van de resultaten worden gegroepeerd in vijf divisies: consumer chemicals (voor massaconsumptiegoederen als shampoo en detergenten), advanced materials (speciale polymeren en chemicaliën, zeldzame aardmetalen), performance chemicals (zoals natriumcarbonaat en biochemicaliën), functional polymers (zoals pvc en polyamide) en corporate business & services. Vooral de eerste twee, advanced materials en consumer chemicals, moeten de motoren voor verdere groei vormen. In advanced materials wordt veel verwacht van speciale polymeren, die een groter groeipotentieel worden toegedicht en in vele sectoren inzetbaar zijn.

Clamadieu legt de lat intussen hoog. Zo wil hij tegen 2016 de bedrijfskasstroom met de helft optrekken tot 3 miljard euro. De CEO is daarom vastbesloten werk te maken van de ondermaats presterende activiteiten, zoals pvc en polyamide. Voor pvc heeft hij alvast een oplossing gevonden. De vraag ernaar is de voorbije vijf jaar met bijna een derde gezakt, en de sector kampt met een chronische overcapaciteit van zowat 20 procent. Solvay brengt de tak pvc nu onder in een joint venture met Ineos, de Europese marktleider in pvc. In een tweede fase, op zijn vroegst over vier jaar, moeten die gezamenlijke activiteiten volledig in handen van Ineos komen. Als de Europese concurrentieautoriteiten tenminste geen roet in het eten gooien. Zonder pvc wordt Solvay meteen ook een pak minder Europees. Enkele jaren geleden kwam de helft van de inkomsten nog uit Europa. Na de verkoop van pvc zal dat minder dan 30 procent zijn. Azië zal een derde van de omzet vertegenwoordigen. Die trend zal doorzetten, want de toekomstige groei van Solvay moet vooral ook uit Azië komen.

BE. L

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content