Vorige maand werden de hr-dienstverlener t-groep en het uitzendkantoor t-interim omgedoopt tot Agilitas Group en Agilitas. Dat is het sluitstuk van een proces dat anderhalf jaar werd ingezet, niet zo lang nadat de Vlaamse regering in 2016 haar hr-bedrijf t-groep had verkocht aan het Nederlandse Gilde Buy Out Partners. Een jaar geleden kwam Tom Verhaegen als CEO aan boord om de transformatie te begeleiden. "Er werd hard gewerkt aan een nieuwe strategie", zegt Verhaegen, "Die komt in essentie neer op de combinatie van digitalisering en een persoonlijke aanpak. Die combinatie zorgt voor snelle match tussen de werkgever en de werknemer. We kiezen voor een persoonlijke en wendbare aanpak. Vandaar de naam Agilitas. Het...

Vorige maand werden de hr-dienstverlener t-groep en het uitzendkantoor t-interim omgedoopt tot Agilitas Group en Agilitas. Dat is het sluitstuk van een proces dat anderhalf jaar werd ingezet, niet zo lang nadat de Vlaamse regering in 2016 haar hr-bedrijf t-groep had verkocht aan het Nederlandse Gilde Buy Out Partners. Een jaar geleden kwam Tom Verhaegen als CEO aan boord om de transformatie te begeleiden. "Er werd hard gewerkt aan een nieuwe strategie", zegt Verhaegen, "Die komt in essentie neer op de combinatie van digitalisering en een persoonlijke aanpak. Die combinatie zorgt voor snelle match tussen de werkgever en de werknemer. We kiezen voor een persoonlijke en wendbare aanpak. Vandaar de naam Agilitas. Het is welkom, want onze 'smoel' naar de buitenwereld stond lange tijd niet op punt." Is de machting extra moeilijk in de krappe arbeidsmarkt? TOM VERHAEGEN. "Dit is net een kans. Je moet afstappen van het principe dat je met het aanleveren van een reeks cv's vacatures voor bedrijven snel kan invullen. De tijd van de cv-fabrieken is voorbij. Niemand wil een afstandelijke aanpak. Bij Agilitas staan vier strategische D's centraal: dichtbij, deskundig, digitaal en duurzaam. De allerbelangrijkste is allicht dichtbij. Een perfecte match garanderen op het gebied van competenties, maar ook in persoonlijkheid en bedrijfscultuur, kan alleen als wij onze klanten en kandidaten echt goed kennen. Iemand mag dan wel het gepaste diploma of de gepaste ervaring hebben voor een baan, dat betekent nog niet dat die in de bedrijfscultuur past. Daarnaast investeren we extra in onze digitale tools om de matching te versnellen. Maar je kunt niet alles digitaliseren. Ik vergelijk het weleens met een snoepwinkel. Je ziet veel aantrekkelijke bokalen vol lekkers, maar je kan niet alle bokalen tegelijk opentrekken en eruit eten, want dan krijg je buikpijn. Het is dus belangrijk de juiste keuzes te maken. Je kan persoonlijk contact en voeling met de aanwervingscriteria en de bedrijfscultuur niet digitaliseren." Ligt de focus op de bedrijven die personeel zoeken of op het potentieel aan werkkrachten? VERHAEGEN. "Beide. Mensen kiezen niet langer voor een vaste baan voor de rest van hun leven, maar gaan voor een flexibele loopbaan die mee evolueert met hun wensen en noden. Agilitas wil hen daarbij helpen." Onder t-groep waren er verschillende takken, zoals een dienstenchequebedrijf en zelfs een afdeling voor de creatieve sector. Blijven die bestaan? VERHAEGEN. "De dienstverlening blijft dezelfde. Agilitas is het vroegere t-interim, Agilitas Professional vervangt t-office voor gespecialiseerde profielen. Agilitas Home Services is de dienstenchequepoot. Met Amplo biedt de groep een hr-partner voor de artistieke en creatieve sector, en met Ascento een expert in talentmobiliteit en outplacement. Tegen 2020 willen we 100.000 talenten aan het werk krijgen." Beperkt u zich tot de Belgische markt of kijkt u meer naar het buitenland? VERHAEGEN. "Het bedrijf telt meer dan 750 medewerkers verspreid over 150 kantoren in België, Nederland en Polen. We zijn een internationale speler." U werkte vroeger in de biersector bij onder andere SAB Miller, AB InBev en Grolsch. Is de hr-sector fundamenteel verschillend? VERHAEGEN. "In de biersector was ik aan de slag in een mature markt. Daar moet je echt zoeken naar kansen. De humanresourcesmarkt is in volle evolutie. Maar mensen inspireren en communiceren: dat is hetzelfde als vroeger."