‘De tijd is nog niet rijp voor een webshop’

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De Belgische activiteiten van IKEA winnen terrein in een krimpende markt. Al jaren groeit de omzet van de meubelwinkelketen en dat zal zo blijven door verdere expansie.

De Belgische meubelverkoop heeft een moeilijk 2013 achter de rug. Die kromp met 1,4 procent en ook in 2012 ging de globale omzet achteruit. In die omstandigheden presteert IKEA Belgium erg goed. Het voorbije boekjaar, van september 2012 tot en met augustus 2013, bedroeg de omzet 707 miljoen euro. Het jaar voordien was het 676,2 miljoen en daarmee bekleedt het de elfde plaats in de provinciale ranglijst. Wellicht schuift de keten de komende jaren enkele plaatsen op, want ze wil nog verder groeien. Daarvoor breidt IKEA zijn winkelnetwerk uit. “Naast de zes bestaande vestigingen komen er nog winkels in Hasselt, Bergen en waarschijnlijk in het Antwerpse”, zegt algemeen directeur Olivier Baraille.

“De voorbije jaren zijn de bestaande winkels opgewaardeerd”, pikt woordvoerster Annelies Nauwelaerts in. “Dat vertaalde zich in stijgende cijfers. Door de groei is ook het personeelsaantal gestegen. IKEA heeft bijna 3000 medewerkers in België. De komende jaren staan er nog veel aanwervingen gepland. Elke nieuwe vestiging is ongeveer goed voor 300 rechtstreekse arbeidsplaatsen.”

Voor 2014 wil de keten inzetten op meubilair voor kinderen en tieners. Dat is tegendraads, want andere retailers bereiden zich voor op de vergrijzing van de samenleving. “Kinderen en jongeren zijn altijd een belangrijke categorie geweest voor ons”, verklaart Baraille. “En in crisistijden besteden we er nog meer aandacht aan, net omdat gezinnen vaak het meeste lijden wanneer de economie het lastig heeft. IKEA ondersteunt ook initiatieven van de kinderrechtenorganisatie Unicef.”

E-commerce

Het afgelopen jaar zag IKEA Belgium zijn marktaandeel stijgen van 17,4 naar 17,8 procent. De winkels kregen het afgelopen jaar 13,3 miljoen bezoekers over de vloer. Een van de belangrijkste generators van trafiek is de wereldberoemde catalogus die IKEA in België en in Luxemburg naar 3,4 miljoen gezinnen stuurde. Wereldwijd wordt de catalogus in 44 landen en in dertig talen verspreid. Een ander belangrijk kanaal is de website, met 24 miljoen bezoekers. Maar die genereert nog geen directe inkomsten, want de site is voorlopig beperkt tot een interactieve catalogus. “E-commerce is in België goed ingeburgerd”, vertelt Baraille. “Opvallend daarbij is dat de verkoop van interieurartikelen de snelst groeiende categorie is. Maar op korte termijn zijn er geen plannen om in België met een webshop te beginnen. De tijd is er nog niet rijp voor. Er zijn verschillende opties en die bekijken we nog. IKEA heeft nu in dertien landen een webwinkel en dat zal stap voor stap worden uitgebreid.”

STIJN FOCKEDEY

“In 2014 zetten we in op meubilair voor kinderen. Zij lijden vaak het meest in crisistijden”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content