De tien geboden van het egoloos leiding geven

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

Een MBA-student – dank u, Stephen Ellwood – heeft me in contact gebracht met een boeiend concept uit de studie van het programmeren van de computercode egoless programming – voor het eerst geformuleerd in een boek van een zekere Jerry Weinberg. Programmeer niet vanuit je eigen ego. Denk aan de collega’s die later met jouw werk verder moeten. Het verband met de torenhoge ego’s van filmsterren, professoren en leiders was door mijn persoonlijk groot ego snel gemaakt. Na wat speurwerk vond ik de tien geboden van het egoloos programmeren en die heb ik dan maar snel naar mijn hand gezet. Wees gerust, het was een eenvoudige job. Blijkbaar lijken leiders verdacht veel op de supersterren van het code-programmeren.

1. Ook u kunt fouten maken. We weten het, ja, het is zeer onwaarschijnlijk, maar toch kunt ook u oordeelfouten maken. Probeer uw fouten snel genoeg te vinden, vergeet ze niet zeer snel te corrigeren en waarschuw tijdig de anderen dat u fouten gemaakt heeft. Lijkt u dat elementair? Kijk dan toch nog eens goed om u heen. Waarom gebeurt het zo weinig?

2. U bent niet uw beslissing. Het komt erop aan goede beslissingen te nemen. Kritiek op uw standpunt, op uw visie, uw beslissing is daarom nog geen kritiek op u. Uw medewerkers denken er misschien wel anders over. Zij hebben al lang ondervonden dat kritiek op een idee van het grote ego door hem wordt gezien als een kritiek op het grote ego zelf (zie ook gebod nummer 10).

3. Hoe goed u als judoka ook bent, besef dat er altijd wel iemand is die nog beter is. Je kunt altijd nog wel van iemand anders leren, vooral als je denkt dat je van niemand lessen te krijgen hebt.

4.Verander niet plots van plan zonder anderen te raadplegen. U heeft samen (of u alleen) een beslissing genomen over een plan van aanpak. Iedereen heeft er zich op ingesteld. Iedereen blijkbaar, behalve u. Plots hebt u weer het ware noorden gezien en dat ligt nu vreemd genoeg waar tot voor heel kort het westen lag. Als u plots van aanpak verandert, besef dan dat dit helemaal onverwacht is voor de anderen. Voor hen ligt het noorden nog altijd in het noorden.

5. Besef dat er een subtiel verschil is tussen een komma veranderen en het werk opnieuw doen. Weinigen zullen bezwaren hebben als u een operationeel detail verbetert. Maar dan moet het wel ver-beter-en zijn, beter maken. Maar God is in the detail (Mies van der Rohe). Het zou kunnen dat u vooral verbetert in de betekenis van corrigeren, vernederend ingrijpen. Vooral als u op uw niveau ver boven de aardse werkelijkheid zweeft, kan uw kritiek een zeer onzachte landing veroorzaken, want u heeft waarschijnlijk niet al te veel verstand meer van die details.

6. Behandel de mindere goden met respect, eerbied en geduld. Kijk niet neerbuigend neer op iedereen die uw niveau nog niet heeft gehaald. Stop al maar met denken dat ze nooit uw niveau zullen halen. Behandel de volgende mensen zeker niet minachtend: techneuten, journalisten, sociologen, vertegenwoordigers van andere culturen en ambtenaren.

7. Blijf veel van verandering houden. Verander dus eerst heel geregeld jezelf. Zeg elke avond tegen jezelf: wat heb ik vandaag voor het laatst zelf gedaan? Wat kunnen anderen beter, sneller, goedkoper dan ikzelf? Outsourcing begint met andere woorden bij jezelf.

8. Vecht voor waarin je gelooft, maar aanvaard ootmoedig je nederlagen. Heb de moed van je overtuigingen, maar besef dat anderen wel eens meer gelijk kunnen hebben dan jezelf. De markt bijvoorbeeld zou wel eens je geniale inzichten kunnen afwijzen. Als je toegegeven hebt, en je blijkt achteraf toch gelijk te hebben, peper het dan niet in. Zeg niet: zie je wel dat ik gelijk had. Wees ook groot in de overwinning.

9. Stap uit je ivoren toren. Besef dat de grote ego’s graag leven in een eigen droomwereld. Sta op en wandel rond. Toon je kwetsbaar. Zoek het directe contact. En besef dat voor elke negatieve commentaar die je geeft er vier positieve, ondersteunende opmerkingen moeten zijn.

10. Geef kritiek op de code, niet op de codeurs. Wees vervelend voor de code, maar niet voor de codeurs. Wees vriendelijk voor de codeurs, niet voor de code. Mensen hebben het o zo moeilijk om inhoud van relatie te scheiden.

DE AUTEUR DOCEERT MANAGEMENT AAN DE VLERICK LEUVEN GENT MANAGEMENT SCHOOL.

Marc Buelens

Denk aan de collega’s die later met jouw werk verder moeten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content