2.821.426 plaatsen zijn beschikbaar in de tribunes van de stadions waarin het voetbal-WK in Frankrijk wordt gespeeld, waarvan er 2.559.241 in aanmerking komen voor het grote publiek (zie grafiek). Lang vóór het WK waren alle tickets al verkocht. Dat herinnert aan het WK in de VS in 1994. Toen verkocht het organiserend comité hele contingenten tickets aan makelaars, reisorganisatoren en bedrijven. Het CFO interpreteerde dat Amerikaanse voorbeeld wel héél chauvinistisch en speeld...

2.821.426 plaatsen zijn beschikbaar in de tribunes van de stadions waarin het voetbal-WK in Frankrijk wordt gespeeld, waarvan er 2.559.241 in aanmerking komen voor het grote publiek (zie grafiek). Lang vóór het WK waren alle tickets al verkocht. Dat herinnert aan het WK in de VS in 1994. Toen verkocht het organiserend comité hele contingenten tickets aan makelaars, reisorganisatoren en bedrijven. Het CFO interpreteerde dat Amerikaanse voorbeeld wel héél chauvinistisch en speelde het gros van de tickets door aan Fransen.Ruim de helft van de tickets werd niet rechtstreeks verkocht aan het grote publiek. De sponsors - Coca-Cola, JVC, Opel, Snickers, Philips, adidas, Canon, McDonald's, MasterCard, Gillette, FujiFilm en de Franse overheden - werden verwend en kregen niet alleen een contractueel minimumaantal kaarten, maar genoten ook voorrang bij de officiële verkoop, wat hen 25,4% van de tickets opleverde. Daarnaast konden de vrienden van het Franse voetbal rekenen op 14,2% tickets en reserveerde het CFO zelf 5,4% voor diverse acties. Van de tickets bestemd voor de publieke verkoop, ging nog eens het gros naar Fransen, vooral via de voorverkoop (22,4%) waar men praktisch gezien enkel als Franse burger kon aan deelnemen. Bleef dus over voor niet-Fransen: de verdeling via de Fifa (21%), de televerkoop (6,2%) - hoewel ook hier nog eens een derde naar Fransen ging - en de zeventien officiële touroperators (5,4%). Zij kregen in ruil voor een licentievergoeding - tussen de 15 en de 35 miljoen frank in de Europese zone, 8 miljoen in de Zuid-Amerikaanse, minder dan 4 miljoen in Azië en Oceanië en zo'n 2,5 miljoen frank in Afrika - voor de eerste ronde 200 tickets per wedstrijd en per ploeg uit hun geografische zone en nog eens vijftig per stad, in de tweede ronde 1185 tickets (237 per operator, net geen dertig per wedstrijd), 57 per licentiehouder in elke kwartfinale en halve finale en 64 voor troosting en finale.Uit het Fifa-contingent - reglementair ruim 20% van het totale aanbod - ging telkens 16,7% naar de deelnemende landen (428.623 kaartjes), de andere 107.256 staan ter beschikking van andere Fifa-leden die hun aanvraag bij de federatie indienden.Grosso modo verliet dus slechts één ticket op vier Frankrijk, althans volgens de cijfers van de officiële verkoop. Dat de verdeling in realiteit heel anders uitpakte, weten ze intussen bij het CFO ook.Frank Demets - Daan Killemaes