Diplomatenzoon Emilio Herrera (45) heeft zowat zijn hele carrière in de autosector doorgebracht, vooral in internationale functies. Zijn roots zijn daar allicht niet vreemd aan: "Ik ben van Spaanse afkomst, maar geboren in het Zwitserse Lausanne. Sinds mijn twaalfde woon ik in België, onderbroken door verblijven in Spanje en Zwitserland."
...

Diplomatenzoon Emilio Herrera (45) heeft zowat zijn hele carrière in de autosector doorgebracht, vooral in internationale functies. Zijn roots zijn daar allicht niet vreemd aan: "Ik ben van Spaanse afkomst, maar geboren in het Zwitserse Lausanne. Sinds mijn twaalfde woon ik in België, onderbroken door verblijven in Spanje en Zwitserland."Van zijn vader heeft Herrera de liefde voor stierengevechten geërfd, die hij toch met enig relativeringsvermogen bekijkt: "Een stierengevecht is een ritueel, waarbij je abstractie moet kunnen maken van het gewelddadige." Het internationale karakter van Herrera blijkt uit het feit dat hij vlot overstapt van Spaans naar Engels, Frans of haast accentloos Nederlands. De nieuwe algemeen directeur van Chrysler Bel- gium is goed ingeburgerd in het verenigingsleven. Hij is coach van het hockeyteam van zijn zoon in Boom. Bij DaimlerChrysler is Herrera verantwoordelijk voor het dealernetwerk van 'zijn' drie merken in België en Luxemburg. Hij prijst zich gelukkig, omdat hij de herlancering van Dodge mag meemaken: "Dat is een gebeurtenis die niet zo vaak voorvalt in onze sector. De jongste jaren lanceerden de Aziatische constructeurs wel nieuwe merken, maar voor het overige gebeurde er op dat vlak niet veel. En Chrysler, Jeep en Dodge zitten zowel qua verkoop als imago in de lift."Een echte nieuwkomer is Dodge hier niet, want na de Tweede Wereldoorlog werden er in ons land al Dodgetrucks verkocht. Het merk bestaat al 90 jaar en is in de VS erg populair. Herrera: "In de VS is Dodge goed voor meer dan 50 % van de verkoop van DaimlerChrysler. Het is het vijfde merk in de VS en het achtste in de wereld." Dodges zijn er in de VS altijd blijven rondrijden. "Als we die producten ook hier wilden hebben, waren we wel genoodzaakt om het merk Dodge te herlanceren."In onze contreien worden de modellen aan de Europese smaak aangepast. "Dat houdt bijvoorbeeld in dat we brandstofverslindende pick-uptrucks hier niet commercialiseren, hoewel die in de VS razend populair zijn. Onze Belgische klanten zijn niet alleen milieubewuster, maar stellen ook het fiscale regime waaronder deze wagens vallen niet erg op prijs."IS: algemeen directeur van Chrysler Belgium. VRIJE TIJD: auto's, hockey en stierengevechten. JST