Deze week zijn ze er weer: de flippo's. Snack-producent Smiths (onderdeel van Frito Lay) brengt de kleine, ronde, plastic plaatjes terug, nu met de beeltenis van Pokémon. Het promotiemiddel moet de naamsverandering van Smiths Chips naar Lays en de lancering van Cheetos Chipito Pinda extra kracht bijzetten.
...

Deze week zijn ze er weer: de flippo's. Snack-producent Smiths (onderdeel van Frito Lay) brengt de kleine, ronde, plastic plaatjes terug, nu met de beeltenis van Pokémon. Het promotiemiddel moet de naamsverandering van Smiths Chips naar Lays en de lancering van Cheetos Chipito Pinda extra kracht bijzetten. Smiths ontketende in onze contreien tussen augustus 1995 en 1997 een ware flippo-manie onder kinderen. Moederbedrijf Frito Lay heeft in een groot aantal landen de flippo weer in de verpakking van de snacks gestoken en die blijkt een positief effect op de verkoop te hebben. België en Nederland volgen nu."Er is een nieuwe generatie kinderen die wel van flippo's heeft gehoord, maar ze nooit gespaard heeft," zegt Greet Meinen, woordvoerster van Smiths in de Benelux. De doelgroep van de flippo zijn jongeren van zes tot twaalf jaar. In 1997 stopte Smiths met de promotie omdat er na drie jaar een verzadigingspunt was bereikt. Maar een sterk promotioneel hulpmiddel kun je natuurlijk herlanceren. "Niet na twee jaar, wel als er een andere generatie kinderen is. En de combinatie met Pokémon is natuurlijk helemaal super," weet Meinen.In de periode dat men voor het eerst flippo's in de zakken zoutjes stopte, ging de verkoop in Nederland met 25% vooruit. In ons land lag de omzetgroei iets lager omdat men later met de verzamelschijfjes is gestart. De producent voerde ook productverbeteringen door, zodat hij na de promotie dat hogere volume kon handhaven.De komst van de nieuwe flippo's wordt ondersteund met tv-spotjes, reclame (via inserts) in tv-bladen, en verkoopacties. Bovendien werden vorige week flippo's uitgedeeld aan de scholen. In principe zullen de schijfjes twaalf weken in de verpakkingen worden gestoken. Overigens zijn de flippo's apart in folie verpakt. In de periode 1994-1997 werden ze aanvankelijk los in de zakken gestopt. Maar toen een bejaarde vrouw zo'n schijfje voor een chip aanzag en er schielijk in stikte, kondigde toenmalig minister van Volksgezondheid Marcel Colla (SP) een wetsvoorstel aan om de flippo's apart te verpakken. Greet Meinen: "Het ging toen om geriatrische patiënten. Maar nog voordat Colla zijn wetsvoorstel had ingediend, verpakten we ze al apart." Ad van Poppel