Willen de platenlabels ooit een halt toeroepen aan de illegale verspreiding van muziek via het net, dan moet het aanbod drooggelegd worden. Met andere woorden: ervoor zorgen dat de muziek die digitaal op de cd staat, niet gelezen kan worden. De jongste maanden krijgen nieuwe uitgaven steeds vaker een copycontrol of kopieerbeveiliging, die cd-lezers in de computer uit het lood slaat, terwijl normale huiskamermodellen g...

Willen de platenlabels ooit een halt toeroepen aan de illegale verspreiding van muziek via het net, dan moet het aanbod drooggelegd worden. Met andere woorden: ervoor zorgen dat de muziek die digitaal op de cd staat, niet gelezen kan worden. De jongste maanden krijgen nieuwe uitgaven steeds vaker een copycontrol of kopieerbeveiliging, die cd-lezers in de computer uit het lood slaat, terwijl normale huiskamermodellen geen krimp geven. Stopt u het schijfje in de computer, dan slaagt die er niet in de muziek af te spelen, laat staan er een kopie van te maken. Het copycontrol-systeem is evenwel niet waterdicht. Sinds de introductie van kopieerbeveiligde cd's ondervinden consumenten ook problemen met dvd-spelers of autoradio's. Beluistert u uw muziek het liefst terwijl u op de pc werkt en zit daarin enkel een cd-schrijver, dan hebt u helemaal pech. Dergelijke toestellen zijn voor de muziekindustrie per definitie verdacht en dus hoort u in de meeste gevallen niets. Bij IFPI, de beroepsvereniging van de platenindustrie, vindt men de bezwaren overdreven. "Het aantal problemen is erg klein. Bovendien ligt de verantwoordelijkheid niet enkel bij ons. Zo hebben sommige autoradio's een cd-lezer die voor de computer ontworpen werd. Waarom legt men de schuld dan niet bij de autofabrikanten?", aldus Marcel Heymans van IFPI Belgium. Hij verwijst naar autoradio's met geïntegreerde GSP-navigatie, die vooral op de duurste modellen aangeboden worden. Volgens de platenlabels wordt de consument altijd geïnformeerd door een speciaal logo of een andere vermelding op het cd-doosje. Al blijkt zelfs al bij een vlugge test dat die verwittiging in de praktijk wel eens vergeten wordt, waardoor consumenten thuis tot een ontnuchterende vaststelling komen. Volgens Heymans gaat het dan om esthetische bezwaren van artiesten die hun verpakking liever niet ontsierd zien door een logo. Bij de consumentenorganisatie Test-Aankoop bond men onlangs de kat de bel aan: na een oproep kwamen er een honderdtal klachten binnen. Volgens woordvoerder Ivo Mechels beraadt men zich momenteel over concrete acties: "Als er geen verwittiging aangebracht is, lijkt het ons op zijn minst een overtreding van de wet op de handelspraktijken, omdat de belangen van de consument geschaad worden." Raphael Cockx