De strijd om de koelkast van het bedrijf

Enco Catering Services levert aan grootkeukens. Niet gemakkelijk nu bedrijven afslanken en ziekenhuis-opnames korter worden. Nieuwe markten bieden soelaas.

Variatie in het menu is gezond. Dat heeft ook Enco Catering Services ondervonden. Door zijn menukaart uit te breiden, heeft de Wommelgemse grootkeukenspecialist het hoofd kunnen bieden aan de rampen die de voedingssector geteisterd hebben. Enco levert zijn bereide maaltijden, kippenbouten en andere vleeswaren nu dagelijks aan bijna 400 grootkeukens, waaronder die van het Europees parlement ( Sodexho), de VRT ( Aramark), de universiteiten van Leuven en Gent, en heel wat gevangenissen en asielcentra ( Eurest).

Eind jaren zeventig begon gedelegeerd bestuurder Hugo Engelen een kleine slachterij van kuikens en parelhoenders. “Daar zat toekomst in, werd gezegd. Maar het bleef een luxeproduct,” vertelt Engelen. Hij ontdekte een andere markt, die in 1985 nog vrijwel onontgonnen was: leveren aan bedrijfskeukens. In 1985 startte het echtpaar Engelen in een oude charcuteriefabriek in Borsbeek. Mevrouw Engelen deed de verkoop, Hugo stond in voor de leveringen en de boekhouding. “We trokken naar de hoofdkantoren van banken in Brussel. De meeste van die bedrijfskeukens haalden hun waar bij de plaatselijke slager of poelier. Iemand die zich kwam voorstellen als gespecialiseerde leverancier was voor hen een cultuurschok.”

Net op tijd vegetarisch

“De grootste zorg van elke bedrijfskok is afwisseling. Hij moet vijf keer per week en vijftig weken per jaar dezelfde mensen een maaltijd serveren.” Enco prijsde de Brusselse poeliers uit de markt en mocht al snel leveren aan de grote federale ministeries, verscheidene banken en De Post.

Begin jaren negentig voegde Enco vegetarische maaltijden toe aan de kaart. Net op tijd om de dioxinecrisis op te vangen. “Op sommige dagen is een kwart van de maaltijden in het Europees parlement al zonder vlees. Het aandeel van vegetarische producten in onze omzet schommelt rond 20 %,” zegt Hugo Engelen.

Ondertussen levert Enco alsmaar meer producten, van de vegetarische schotels tot vlees en receptiehapjes. De basisproducten komen rechtsreeks uit het slachthuis of van bij de producent. Meer dan 80 % van de productie wordt dezelfde dag geleverd en opgediend. “Wij zijn de koelkast van heel wat grote bedrijven,” vindt Engelen. Diepvries maakt ongeveer 15 % uit van de productie.

Op zoek naar nieuwe markten

Bijna 400 bestellingen werkt Enco elke dag af. Met klanten als General Motors Antwerpen en Ford Genk zag het bedrijf echter heel wat bestellingen krimpen. “Minder werknemers? Dat betekent voor ons minder eters.” Ook de politiehervorming (minder grote kantines) en de evolutie naar kortere ziekenhuisopnames spelen het bedrijf parten.

Terwijl de afzetmarkt afslankt, dikt de concurrentie aan, zeker nu vleesverwerkers overschakelden op bereide maaltijden. Daardoor stagneerde de omzet van Enco de voorbije twee jaar op 13,7 miljoen euro. Voor Hugo Engelen het signaal om nieuwe horizonten te verkennen. Hij ontdekte de scholen. De kleine oude schoolkeuken wordt stilaan vervangen door een grote, gecentraliseerde keuken. “We hebben speciale producten voor de scholen ontwikkeld, zoals de ketchupburger.”

Wouter De Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content