Autosalons. Gezaghebbend of niet in het autowereldje, wel of geen wereldpremières: het publiek ligt er niet wakker van. De mobiele mens blijft er massaal naartoe stromen. Het zal niet anders zijn van 17 tot 27 januari op de Brusselse Heizel. En dat het Brusselse autosalon op de internationale ladder in de schaduw staat van het tegelijk lopende Detroit, zal het grote publiek een zorg zijn. Op de Heizel staat immers ook heel wat moois.
...

Autosalons. Gezaghebbend of niet in het autowereldje, wel of geen wereldpremières: het publiek ligt er niet wakker van. De mobiele mens blijft er massaal naartoe stromen. Het zal niet anders zijn van 17 tot 27 januari op de Brusselse Heizel. En dat het Brusselse autosalon op de internationale ladder in de schaduw staat van het tegelijk lopende Detroit, zal het grote publiek een zorg zijn. Op de Heizel staat immers ook heel wat moois. Zoals de 147 Ducati Corse van Alfa Romeo. Ducati is een motomerk, denkt u? Met recht en rede. Deze speciale en beperkte versie vloeit immers voort uit een samenwerking tussen de twee Italiaanse huizen. Geen onbelangrijk product. Omdat een speciale Alfa Romeo altijd mooi is, maar ook omdat hij een teken des tijds is. De dieseltechnologie is de voorbije jaren immers zo geëvolueerd, dat zelfontbranders nu zelfs al niet meer vloeken in sportwagens. En naadloos in het sportieve discours van almaar meer constructeurs passen. Zoals BMW, dat zijn 6 Reeks met drieliter diesel onomwonden en terecht op de affiches omschrijft als een sportwagen. We reden er een halve dag mee en proefden inderdaad van een heerlijk stuk alaam met verbluffende motor. En ja, ook de speciale Alfa 147 Ducati Corse gaat voor diesel: een nieuwe viercilinder 1.9 die goed is voor 170 pk. Hij stuwt de 147 in acht seconden naar honderd per uur en piekt pas bij 215 per uur. Maar Alfa Romeo denkt in Brussel ook aan wie in de eerste plaats zoekt naar een goed uitgeruste auto, met een knipoog naar de fleetwereld: zo zijn er voor de 147, 159 en zelfs de GT beperkte series met de naam Esclusiva. Lees: scherp geprijsde versies met een zeer volledige uitrusting. Omgerekend voor ruwweg 4500 tot 5400 euro voordeel in uitrusting. Speciale reeksen moet u niet gaan zoeken bij Aston Martin. Ga er gewoon eens langs om u te vergapen aan de contouren en het handgemaakte interieur van de DBS. Deze opvolger van de Vanquish heeft een V12 van zes liter in het vooronder, goed voor 517 pk en een motorkoppel van 570 Nm. Altijd goed om even weg te dromen. Op de stand van Audi kunt u dan weer verdwalen, want de productlanceringen van het Duitse merk zijn de jongste jaren niet meer bij te houden. En dat zal wel nog een poos zo blijven, want Audi kondigde recentelijk aan dat het meer dan 10 miljard euro investeert in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Om maar te zeggen dat de constructeur uit Ingolstadt vastberaden is om zelfs in iedere niche een product te parkeren. Zo krijgen we in Brussel alweer iets nieuws te zien: een kleine cabrio, want Audi heeft nu ook het dak weggezaagd van de A3. De populairste in onze contreien wordt zonder twijfel het basismodel met de 1.9 TDI van 105 pk, maar het reinste rijplezier zal te beleven vallen met de tweeliter turbo TSFI benzinemotor van 200 paarden. Als in Ingolstadt iets beweegt, dan kunnen ze in München niet blijven stilzitten. BMW heeft ondertussen dus ook zijn kleine cabrio met vier zitplaatsen en stoffen klapdak. Het stelt de 1 Reeks cabrio tegelijk in Brussel en Detroit voor in wereldpremière. In een ander register, maar absolute must see: de ontzagwekkende F430 Scuderia van Ferrari. Extreme machine, eigenlijk niet meteen gebouwd om op zondag broodjes te halen. Veeleer voor wie af en toe eens met zijn eigen wielen het circuit op wil. Met een verhouding van 2,45 kilogram per pk (de V8 is goed voor 510 pk en het tuig weegt in zijn geheel 1250 kg) is dit je ware gevechtsvliegtuig. Dat zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher werd opgetrommeld om hem in september 2007 op het Salon van Frankfurt te onthullen, is logisch: de auto zit vol technologie uit de formule 1. Zoals software die ervoor zorgt dat je in amper 60 milliseconden kunt schakelen. Geloof ons: dat is bliksemsnel. Uiteraard staat Brussel nog iets meer dan de voorbije edities in het teken van milieuzorg. Op iedere stand vindt u wel een verwijzing naar de CO2-problematiek, vaak verpakt in conceptwagens die nog niet in de handel verkrijgbaar zijn. Wat dan wel operationeel is? Ruw samengevat, twee oplossingen. Ten eerste zijn er de schone diesels. Vooral Volkswagen communiceert zeer gretig rond zijn inspanningen om de uitstoot van zijn dieselmotoren te beperken. U zult er dus een stand vinden met blauw als een van de dominerende kleuren. Een knipoog naar de BlueMotion-versies, is dat uiteraard. Blauw dat eigenlijk groen is, want BlueMotion staat voor een geheel van ingrepen die in wezen eenvoudig en logisch zijn (vermogen van de motor dat wordt teruggeschroefd, gewichtsbeheersing, aerodynamische ingrepen, een verklikkerlichtje op het dashboard dat je aanmaant om te schakelen...) en er samen voor zorgen dat zowel verbruik als CO2-uitstoot een duik nemen. En het concept slaat aan: de BlueMotion is de best verkochte versie van de kleine Polo (99 gr CO2/km), de Passat BlueMotion (137 gr CO2/km) loopt als een trein en er komt nu ook zo'n milieulieve versie van de Golf, die het niet bonter zal maken dan 115 gram CO2 per kilometer. En als u dan toch bij Volkswagen kuiert, ga dan eens een blik gooien op de nieuwste in het gamma: de Tiguan, een kleinere SUV met permanente vierwielaandrijving. Voor die andere nu al verkochte oplossing die het CO2-monster zal helpen bedwingen, moet u bij Toyota en Lexus zijn. Specialisten in de hybridetechnologie, een combinatie tussen benzine- en elektrische motor. Een terrein dat ook wordt bewandeld door Honda, dat andere Japanse merk. Opvallend: ook de hybridetechnologie wordt nu doorgetrokken naar het sportieve toneel, dat autoconstructeurs doorgaans gebruiken als marketingtool. Met de Small Hybrid Sports Concept combineert Honda twee concepten die op het eerste gezicht onverzoenbaar zijn: zuinigheid en sportiviteit. Met een onmiskenbare knipoog naar de autosport, want deze conceptwagen zit in het blauwgroene jasje van de F1-wagen van het merk. Vergeet tussen al dat hybride geweld niet om bij Lexus even om de nieuwe IS-F te lopen. Geen hybrideauto, neen. Wel spectaculair met een V8 van vijf liter, goed voor 423 pk. Ook een ommetje waard: De nieuwe 6 van Mazda, geslaagde middenklasser, en de interessante 2, recentelijk door zowel de professionele jury als de deelnemende gezinnen verkozen tot VAB-Gezinswagen van het Jaar. De wereldpremière die Mercedes voor Brussel in petto heeft, is niet meteen bestemd voor het modale gezin: de C63 AMG Break is een extreme break met dezelfde motor van de berline (onlangs getest in onze autorubriek). Een V8 6200 cc van 457 paarden en een maximaal koppel dat aan een vrachtwagen doet denken, met die 600 Nm. Of hoe je een break in minder dan vijf seconden naar honderd per uur laat spurten. Bij Chrysler is de nieuwe Grand Voyager met zijn schuifdeuren een blikvanger. Citroën laat zijn nieuwe berline C5 zien, Fiat probeert te verleiden met de kleine 500, trouwens uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar. Zustermerk Lancia laat op de Heizel voor het eerst zijn nieuwe monovolume zien, de Phedra die achteraan schuifdeuren heeft. Porsche heeft met de Boxster RS 60 Spyder een beperkte serie waarvan niet meer dan 1960 exemplaren worden gebouwd (3.4 zescilinder van 303 pk, 66.187 euro) en maakt indruk met de Cayenne GTS, een sportieve versie (405 paarden) van de terreinwagen. Saab bouwt zijn stand op rond de nieuwe 9-3 die op de weg vooral verrast met de krachtige 1.9 TTiD van 180 pk in het vooronder. De Turbo X is een speciale versie van die 9-3, een soortement eerbetoon aan de eerste Saab 900 Turbo, mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Bij Renault ligt de hoofdrol weg voor de Laguna, de terugkeer naar de rede voor het Franse merk. Niet alleen qua vormgeving, minder avontuurlijk dan voorbije modellen, maar ook qua assemblage: met de Laguna wil Renault een nieuw tijdperk inluiden met grote aandacht voor kwaliteit en deugdelijkheid. Vooral met de altijd verrassende 1.5 turbodiesel van 105 pk moet deze Laguna in de fleetwereld kunnen scoren. Ook bij Renault krijgt u een idee hoe de toekomstige SUV van het merk er in 2009 zal uitzien: de conceptwagen Koleos is immers het proefballonnetje voor de terreinwagen waarmee Renault rijkelijk laat op de markt zal komen. (T) Door Jo Bossuyt