Smaakstoffenproducent Taiga doet de Belgde light-markt herontdekken.
...

Smaakstoffenproducent Taiga doet de Belgde light-markt herontdekken.In het laboratorium van nv Taiga International staan zo'n 2000 potjes met de meest diverse smaken. Van rundvlees, over chocolade tot een broodaroma. In de productiehal staan vaten boordevol knoflook, sinaasappelsap of ook nog muskaatnoot, uit de verste landen ter wereld. "Ruiken in onze sector blijft heel belangrijk. Je kan maar best nooit verkouden zijn. Machines zijn louter analytische hulpmiddelen," zegt Paul Voûte, directeur van Taiga nuchter. Taiga International levert smaakstoffen voor de voedings- en de tabaksindustrie. Namen van klanten worden in deze "discrete sector" niet genoemd. "Onze klanten zijn de grotere internationale voedingsconcerns." Taiga, in 1992 opgericht, is de Europese poot van twee aromafabrikanten uit de Verenigde Staten. Tobacco Technology voor de rookwaren en Craft Master Flavor Technology voor de voeding. De twee VS-bedrijven sloten een joint venture met een Europese groep privé-beleggers. "In het begin verzorgden we de kant-en-klare invoer van producten uit Amerika. Daarnaast doen we eigen productontwikkeling. Die maakt vandaag 10 % van de omzet. De bedoeling is het percentage op te trekken naar 60 %." Een van de belangrijkste Amerikaanse invoerproducten zijn de zogenoemde Maillard-reacties. Hittebestendige smaakstoffen die worden ingezet bij de bereiding van soepen, sauzen, vlees- of bakkerijproducten. Daarnaast ontwikkelde Taiga een natuurlijk vetaroma dat de producten met laag vetgehalte voller doet smaken. "Een koekje kan tot 50 % minder vet bevatten door toevoeging van ons vetaroma. Een cake wordt 98 % vetvrij, in een normale cake steekt een kwart vet." Volgens Paul Voûte geeft het vetaroma een nieuw elan aan light-producten. "Bij de introductie in de jaren tachtig waren er geen afdoende vetvervangers beschikbaar. De consument haakte af. Door de nieuwe ontwikkelingen komt het vet-gereduceerde gebeuren opnieuw naar Europa. Eerst Engeland en Ierland, maar ook het continent." De drie werknemers van Taiga International realiseerden in 1995 een omzet van 16,5 miljoen. Tabak maakt 15 %, voeding 85 %. In België verdwijnt een vijfde van de omzet, de Europese Unie is goed voor de grootste brok. Maar vanuit het bedrijfje in Boom wordt ook Azië, het Midden-Oosten en Oceanië beleverd. Dit jaar verwacht Paul Voûte een omzetstijging met een derde, naar 24 miljoen. "Wij zijn onbekend in Europa. Het introductieproces van een bedrijf is op elke markt tijdrovend." Zeker tegenover giganten als Citrusco of Perlarom, met in 1994 een omzet van respectievelijk 1,36 miljard en 736 miljoen. PAUL VOUTE (TAIGA INTERNATIONAL) Machines zijn in deze sector louter analytische hulpmiddelen.