APPSOLUTION

Brussel
...

Brussel Opgericht in: november 2009 Aantal medewerkers: 18 Omzet 2011: 1,1 miljoen euro Kenmerken: Het eerste gespecialiseerde bureau in België en ook een van de bekendste. AppSolution haalde al snel enkele grote media en consumentenmerken binnen, maar mikte ook op de b2b-markt door onder meer apps op maat te ontwikkelen voor verkopers (IBA, Tom & Co...). Aangezien bepaalde klanten vandaag zelf willen instaan voor hun strategische applicaties, heeft de kmo haar focus nu vooral verlegd naar de b2b-markt. Zo ontwikkelde ze de eigen software TappCtrl, gericht op het beheer van verkoopteams en -presentaties. Net als zijn Vlaamse concurrent In the Pocket eerder deed met Showpad, zal ook AppSolution voor dit nieuwe product een speciale dochteronderneming oprichten en steeds meer evolueren tot een consultancy. Begin dit jaar deed AppSolution een beroep op Deloitte Fiduciaire om 550.000 euro op te halen, waardoor de firma 1,7 miljoen euro waard is. Bedoeling: blijven groeien en de grens oversteken. Want ondanks een filiaal in New York realiseert AppSolution het gros van zijn activiteiten nog altijd in België. Klanten: Le Soir, Roularta, Tom & Co, Boiron, Nationale Loterij, Total Gent Opgericht in: mei 2010 Aantal medewerkers: 20 Omzet 2011: 1 miljoen euro Kenmerken: Dé Vlaamse specialist In the Pocket ontwikkelt mobiele diensten (apps en web) voor media en merken. Applicaties op maat van de klanten zijn goed voor 70 procent van de activiteit. Maar In the Pocket helpt adverteerders ook om een mobiele strategie uit te werken en om smartphones en tablet-pc's op een efficiënte en creatieve manier te gebruiken, aldus managing partner Pieterjan Bouten. Een jaar geleden richtte de Gentse kmo een gespecialiseerde b2b-entiteit op: Showpad. Deze spin-off biedt bedrijven een presentatie- en verkooptool aan voor hun verkopers. Naar verluidt werken er al acht mensen voor Showpad, dat een honderdtal klanten zou tellen, waaronder enkele internationale. Klanten: VRT, Q-Music, Peak Performance, Kinepolis, Volkswagen, Samsonite, Carlsberg Antwerpen Opgericht in: november 2009 Aantal medewerkers: 25 Omzet 2011: 1,4 miljoen euro Kenmerken: Appstrakt maakt er geen geheim van dat het zich niet enkel met mobiele applicaties wil bezighouden. "Uiteraard ontwikkelen wij apps voor mobiele toestellen zoals smartphones en tablet-pc's", zegt medeoprichter Thomas Van Sundert. "Maar we maken ook webapplicaties, plug-ins voor browsers, software voor computers en spelconsoles. We kunnen zelfs apps ontwikkelen voor printers." In het domein van de applicaties zelf heeft de start-up zich gespecialiseerd in festivals en concerten. Klanten: Belgacom, Duval Guillaume, KPN Group, Nokia, Live Nation, Barco Brussel Opgericht in: mei 2010 Aantal medewerkers: 28, inclusief de commerciële Tapptic-kantoren in het buitenland (Parijs, Amsterdam) en in Antwerpen Omzet 2011: 1,6 miljoen euro (van mei 2010 tot december 2011) Kenmerken: Tapptic is sterk gericht op de audiovisuele media en vooral op televisie (onder meer RTL en M6 zijn klant), maar mikt toch voluit op 'multiplatformen'. Zo ontwikkelt het bedrijf ook apps voor de Xbox-console, tv-schermen, horloges, gezelschapsspelen, koelkasten... Tapptic, een van de nieuwkomers bij de grote spelers, werkt met een aantal zelfstandigen om te kunnen groeien in onder meer Antwerpen en Nederland. Het bedrijf is minder actief in het b2b-segment en moet het vooral hebben van de langere termijn (het biedt zijn klanten contracten van twee jaar aan). Klanten: M6, RTL, Nouky & Friends, The Voice van Vlaanderen, Radionomy Luik Opgericht in: april 2010 Aantal medewerkers: 4 Omzet 2011: 130.000 euro Kenmerken: IntoTheWeb ontwikkelt vooral iOs- en Android-applicaties, goed voor 80 procent van de activiteit (webapplicaties zorgen voor de rest). Dit kleine bedrijfje werkt momenteel vooral voor zelfstandigen, kmo's en lokale spelers. IntoTheWeb lanceerde voor eigen rekening ook enkele betalende apps, onder meer voor de supporters van Standard Luik en Sporting Anderlecht. Het zit ook achter MobileResto, een tool (app + web) voor restauranthouders. De start-up is nauwelijks actief op de b2b-markt, ook al is oprichter Anthony Heukmes ervan overtuigd dat de mobiele oplossingen een mooie toekomst wacht in deze sector. Maar eerst staat IntoTheWeb voor een andere uitdaging: het vertrouwen zien te winnen van grote klanten. Klanten: Eggo, Liège Expo 2017, La Maison du peket