De slok op de borrel

Waarom zijn de drankjes uit de minibar zo verschrikkelijk duur ? Of is 300 frank voor een slok water géén geld ?

Geen doorgewinterde hotelgast die zich niet geregeld blauw ergert aan de prijzen van de dranken of versnaperingen uit de minibar. Samen met de telefoon vormt het minibar-gebeuren een weliswaar marginale, maar toch zeer interessante spin-off van de kamerverhuur. Het scheelt echt een slok op de borrel. Hotels of ketens die slechts drie keer de aankoopprijs van een flesje Perrier of een blik Heineken aanrekenen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Meestal gaan de prijzen gewoon maal vier, vijf of meer.

Op de vraag naar het waarom geeft het hotelwezen een clichématig antwoord : “Omdat de minibar een arbeidsintensieve bezigheid is en fraude (vanwege de klanten) groot“. Arbeidsintensief, dus. Een kamermeid met enige routine evalueert makkelijk de inhoud van de kleine koelkast in afgerond één minuut. In een middelgroot hotel, 200 kamers en een bezettingsgraad van 70 % maakt dat dus 2 uur en 20 minuten werk per dag. Tegen een bruto-uurloon van zelfs 700 frank betekent dat een kostenpost van 1633 frank per dag voor het hele hotel. Vijf blikjes drank plus een flesje champagne en die kosten zijn al ruim terugverdiend.

Er bestaat overigens voor de klant slechts één middel om deze uitgaven te vermijden : zelf drank inslaan. Maar niet altijd is de reizende medemens zo vooruitziend en vaak staat de kleine koelkast zo tjokvol dat u er een en ander moet uitgooien om uw eigen gerief koel te krijgen.

Dan de fraude, die zal inderdaad voorkomen. Handige dames en heren die erin slagen flesjes hun inhoud sterke drank te ontfutselen en ze terug te sluiten, daarbij dopje en verzegeling omzeggens intact latend. Of klanten die ‘s morgens bij het uitchecken zwijgen als vermoord over de twee flesjes vodka die ze de avond voordien soldaat maakten. Vraag is daarbij of deze boosdoeners hun drankgebruik niet braafjes zouden melden, als daar redelijke prijzen voor werden gevraagd.

Die liggen namelijk zeer hoog. Dat is enkele weken geleden nog bevestigd door een mini-enquête van de Britse Sunday Times in ‘s werelds meest vermaarde hotels. Daaruit blijkt dat een blik Coca-Cola in prijs varieert van 45 ( Savoy in Londen) tot 188 frank ( Hotel de Paris in Monte Carlo). Het goedkoopste bier schommelt tussen 143 ( Golden Mile in Hongkong) en 282 frank ( Hotel de Crillon in Parijs).

De zondagskrant publiceerde ook de “biggest rip-offs”. In het Okura Hotel (Tokyo) is dat bijvoorbeeld een mini-flesje Perrier dat 180 frank kost. Hoewel de Evian in het Mark (New York) er ook mag zijn : 290 frank voor een half litertje Frans water. Het Oriental in Bangkok probeert zakjes zoutjes te slijten tegen 136 frank. En de duurste Jack Daniels is te vinden in het Vier Jahreszeiten (Berlijn). Zo’n flesje van één goeie slok (5 centiliter) staat voor 495 frank op de prijskaart.

MARK VRIJENS

Minibars in de hotels Zéér dure drankjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content