BART BRACKX [JETAIR]

"Als kind van je vader word je altijd op een andere manier gewikt en gewogen en niet noodzakelijk meer op je kwaliteit dan op je genen," geeft Bart Brackx (40) toe. Hij is de zoon van Gerard Brackx, die halfweg de jaren zestig Benidorm ontdekte en Jetair uitbouwde tot de tweede grootste touroperator van België, voordat hij het bedrijf in 2001 verkocht aan de Duitse reisgigant TUI.
...

"Als kind van je vader word je altijd op een andere manier gewikt en gewogen en niet noodzakelijk meer op je kwaliteit dan op je genen," geeft Bart Brackx (40) toe. Hij is de zoon van Gerard Brackx, die halfweg de jaren zestig Benidorm ontdekte en Jetair uitbouwde tot de tweede grootste touroperator van België, voordat hij het bedrijf in 2001 verkocht aan de Duitse reisgigant TUI. "Vader heeft ons altijd de ruimte gelaten om ons te profileren. Mijn zus Annemie specialiseerde zich in de productie, onder andere de aankoop ( nvdr - ze doet dat nu wereldwijd voor de TUI-groep, het grootste toeristische concern ter wereld). Ik deed meer het operationele." Bart Brackx maakte zijn studie TEW aan de Ufsia niet af en haalde vervolgens een MBA aan de European University, "net voor de grote commercialisering. Het is misschien een rare overstap, maar daar heb ik wel zelfdiscipline geleerd. Er moest niets, je moest het allemaal zelf doen. Ik heb keihard gevochten om de beste van de klas te zijn, tegen een hoogbegaafde die op zijn negentiende op Chicago University doceerde. Nadien heb ik nergens zoveel geleerd op zo weinig tijd." Vervolgens kwam hij terecht in het familiebedrijf, dat toen met dertig werknemers 35.000 klanten telde. Hij groeide mee met de onderneming, die vorig jaar 1,17 miljoen mensen op vakantie stuurde. Is Hans Swinnen een nutty professor? Tijdens het interview merkt de 36-jarige Temsenaar (met Nederlandse en Kempense roots) enkele keren op dat Thomas Cook Belgium een soort laboratoriumfunctie vervult voor de groep. Les petits Belges worden geregeld betrokken bij internationale projecten en zijn op het vlak van kostencontrole en marktbenadering vaak een voorbeeld voor de collega's in andere landen. Swinnen belandde, na een studie TEW in Leuven en een stage bij de Schweizerische Bankgesellschaft in Basel, in 1991 bij Sunsnacks in Antwerpen. De 'special product manager' was amper drie maanden in dienst toen het bedrijf werd overgenomen door de Neckermann-groep, waar Wim Desmet en financieel directeur Marc Peeters (nu bij knopenproducent Veritas) de plak zwaaiden. "Ik heb in hun schaduw het vak geleerd en kon zo binnen de organisatie mijn weg zoeken. Ik ben nooit gekatapulteerd naar een functie. Het is allemaal heel natuurlijk gegroeid."De verwoede fietser lanceerde samen met de Nederlandse chartermaatschappij Martinair bij Sunsnacks de verre reizen, richting Dominikaanse Republiek en Cuba. Het succes daarvan bleek een troefkaart toen een directeur werd gezocht voor Sunsnacks. Vervolgens kreeg hij de leiding over luxetouroperator Pegase. Toen Wim Desmet doorgroeide naar een Europese topfunctie binnen de groep, werd Swinnen algemeen directeur van Thomas Cook Belgium.