Er was een tijd dat jazzmuzikanten zich de ziel uit het lijf speelden, alsof hun leven op het spel stond. Dat is nog altijd zo !
...

Er was een tijd dat jazzmuzikanten zich de ziel uit het lijf speelden, alsof hun leven op het spel stond. Dat is nog altijd zo ! Hoewel ons land boordevol talent zit, zijn het niet bepaald gouden tijden voor de 'gemiddelde' jazzmuzikant (wie dat ook moge wezen). Enige tijd geleden werden achtereenvolgens de Big Band en het Jazzorkest van de BRTN opgedoekt en toen ging het met heel wat schitterende muzikanten de mist in. Small country, smallpeople ? Wie zal het zeggen. Maar ook rond 1930 was het hard knokken om als 'kleine' man het hoofd boven water te houden. In Kansas City de historische 'link' tussen New Orleans en New York werd toen geswingd dat de stukken eraf vlogen. Voldoende 'materie' voor Robert Altman voor zijn film Kansas City met (hoe kan het anders) de sound uit 1934, vertolkt door jonge wolven van nu als Don Byron, Christian McBride en Mark Whitfield (foto). Opkomende 'knapen' van toen waren Count Basie, Fats Waller, Walter Page, Lester Young, Buck Clayton en Bud Freeman, die in ensembles met ronkende namen (zoals Cotton Pickers, Blue Devils, Buddies, Rockets) en met wisselende samenstelling in de clubs van de stad optraden. De soundtrack van de film is "muziek uit die tijd, gespeeld door muzikanten van nu, zonder de coryfeeën van toen na te bootsen", zegt Steve Bernstein die permanent aanwezig was en arrangementen uit z'n mouw schudde om de fantastische jam sessions in goede banen te leiden. Prachtwerk, door een zootje individualisten die zoals te zelden gebeurt zich rond een paar ideeën scharen, afspraken maken over akkoordenschema's en... spelen ! Saxofonist Joshua Redman : "We zijn geen band uit 1995 die muziek speelt uit 1934. Van ons werd verwacht dat we als muzikanten uit 1934 muziek brachten in de stijl van toen. De kunst was de spirit van toen te pakken krijgen." Hoewel op de cd nogal wat valse nootjes klinken, zijn onder het dozijn tracks een paar sublieme stukjes onvervalste, swingende blues & jazz te horen. Froggy Bottom en twee takes van Solitude zijn pareltjes van het zuiverste water. Voor de plot van de film moet u naar de bioscoop... Een aanrader. MILO DERDEYNKANSAS CITY - Original Motion Picture Sound Track (Verve/polygram)