De automobielsector staat voor een even radicale technologische verandering als de fotografie bij de overgang van film op digitaal." Dat zegt Paul Dewit, de gedelegeerd bestuurder van Athlon Car Lease. Hij trekt daarmee het kortetermijndebat over de fiscaliteit van de bedrijfswagens open en voorspelt in de komende jaren een ware revolutie in de sector. "Er zullen brutale veranderingen plaatsvinden", zegt hij. Om zijn stelling te staven, haalt hij een artikel uit The Economist boven, waarin beschreven wordt hoe in de toekomst de klassieke inwendige verbrandingsmotoren zullen worden vervangen door nieuwe types van aandrijving op elektriciteit, waterstof of gas. "Ik zou echt graag een kristallen bol hebben, want op dit ogenblik moeten we toegeven dat de toekomst van onze sector nog bijzond...

De automobielsector staat voor een even radicale technologische verandering als de fotografie bij de overgang van film op digitaal." Dat zegt Paul Dewit, de gedelegeerd bestuurder van Athlon Car Lease. Hij trekt daarmee het kortetermijndebat over de fiscaliteit van de bedrijfswagens open en voorspelt in de komende jaren een ware revolutie in de sector. "Er zullen brutale veranderingen plaatsvinden", zegt hij. Om zijn stelling te staven, haalt hij een artikel uit The Economist boven, waarin beschreven wordt hoe in de toekomst de klassieke inwendige verbrandingsmotoren zullen worden vervangen door nieuwe types van aandrijving op elektriciteit, waterstof of gas. "Ik zou echt graag een kristallen bol hebben, want op dit ogenblik moeten we toegeven dat de toekomst van onze sector nog bijzonder wazig is", zucht hij. Ook al staat de elektrische wagen nog in de kinderschoenen, toch is Paul Dewit van oordeel dat het tijd wordt om de juiste vragen te stellen. "Een onderneming als Athlon moet altijd vier of vijf jaar vooruitdenken, want dat is de termijn waarvoor onze voertuigen verhuurd worden", benadrukt hij. Daarna moeten ze op de tweedehandsmarkt kunnen worden verkocht. "Nu al vormt de occasiemarkt een van de belangrijkste problemen voor de sector", zegt Dewit. "De autoconstructeurs gooien al jarenlang te veel voertuigen op de markt en door de crisis is de voorraad van recente of nieuwe voertuigen die te koop staan nog meer aangezwollen. Bradeerprijzen zijn het gevolg." Economische crisis, instorting van de occasiemarkt, inkrimping van de autobudgetten in de bedrijven, het zijn allemaal redenen die ertoe leiden dat de groei bij Athlon Car Lease in 2009 waarschijnlijk rond nul zal draaien na jaren van constante toename. "Tegelijkertijd zijn we de onderneming die zich in de sector nog het best uit de slag trekt", bevestigt Dewit. Volgens hem is die goede prestatie te danken aan de nieuwe strategie die sinds 2006 Athlon laat evolueren van een 'fleetbeheerder' naar een 'mobiliteitsmanager'. Met andere woorden, de onderneming wil meer worden dan een louter autoverhuurbedrijf. Athlon Car Lease heeft onder meer de handen in mekaar geslagen met de NMBS voor 'Railease'. Daarbij wordt het gebruik van een bedrijfswagen gekoppeld aan een treinabonnement. "Door voor hetzelfde budget auto en trein te combineren, biedt die formule de gebruiker de gelegenheid om zelf het transportmiddel te kiezen dat op een gegeven ogenblik het meest geschikt is", legt Pierre-Yves Meert, innovatieadviseur bij Athlon, uit. "Accenture, een van onze grote klanten, heeft intussen al voor die formule gekozen. De werknemers konden hun Golf behouden maar in plaats van een leasingcontract dat 35.000 km per jaar dekt, werd het contract verlaagd naar 28.000 km. Maar voor dezelfde prijs wordt de trein er dan aan toegevoegd." Allemaal goed en wel, maar als u vastzit in de file en u wil de trein nemen, dan moet u nog bij een station geraken. Om aan dat probleem een mouw te passen, heeft Athlon aansluiting gezocht bij het bedrijf Mobiky zodat ook een vouwfiets in sommige leasingcontracten opgenomen wordt. "Zulke oplossingen zijn en blijven uiteraard een niche", geeft Paul Dewit toe. "Maar niettemin denk ik dat het ons helpt om marktaandeel te winnen. Ik ben ervan overtuigd dat we evolueren van een autobudget naar een mobiliteitsbudget." Sommige ideeën zijn wel gemakkelijker in praktijk te brengen dan andere: Athlon had ook een formule uitgedokterd waarbij men over een kleine auto kan beschikken tijdens de week en over een grote als men zich met het gezin moet verplaatsen, maar dat idee zit in de koelkast omdat het logistiek te ingewikkeld is omdat iedereen op hetzelfde moment een grote wagen blijkt nodig te hebben. Zoals de meeste leasingmaatschappijen stelt ook Athlon een verschuiving vast in de modellen die klanten kiezen. De nieuwe fiscale stimuli die door de regering gepland worden, zullen die tendens nog versterken. "Ik krijg toch wel de indruk dat sommige mensen schuldgevoelens krijgen omdat ze rondrijden in een zware en behoorlijk vervuilende 4x4", lacht Paul Dewit. Mathieu Van Overstraeten