Als u naar de Verenigde Staten reist, moet u er voortaan wat rook bijnemen zij het dan van de betere soort. De sigaar is immers de nieuwste trend in Amerikaanse businesskringen.
...

Als u naar de Verenigde Staten reist, moet u er voortaan wat rook bijnemen zij het dan van de betere soort. De sigaar is immers de nieuwste trend in Amerikaanse businesskringen.Wie geregeld naar de Verenigde Staten trekt, zal het al gemerkt hebben : in nagenoeg alle grote Amerikaanse steden schieten trendy sigarenbars uit de grond. In New York kan de rokende zakenreiziger onder meer tabaksgeur opsnuiven in de Club Macanudo of de The Cigar Bar (een deel van Beekman Bar & Books), in Washington in de Ozio Cigar & Martini Lounge, in Washington in de George, en in Chicago in de Green Dolphin Street. Vier jaar geleden zou de directeur van een Amerikaanse multinational het nooit in zijn hoofd gehaald hebben om zijn Europese collega een sigaar aan te bieden. Anno 1997 is zo'n gebaar heel normaal. Het is zelfs trendy, want sigaren zijn in. De Washington Post vatte het fenomeen in één zin samen : " Cigars are the biggest thing since Perrier." En dat wil wat zeggen, want de Franse bubbels bleven jarenlang een mega-seller in de Verenigde Staten. Het succes van de sigaar is een paradox ; nergens ter wereld is met zoveel hardnekkigheid gejaagd op de laatste roker, maar desondanks vindt hier de grote sigaren- revival plaats. Misschien net omwille van de hardnekkigheid van die jacht ? Cigar Aficionado, een stijlvol tijdschrift dat zes keer per jaar verschijnt, is momenteel één van de meest gelezen magazines door elke goeroe die trends in de Amerikaanse maatschappij voorspelt en analyseert. Cigar Aficionado is namelijk hét blad van de sigarenroker, met tips, achtergrondverhalen, reportages en interviews rond en over de wereld van de sigaar. Zakendiners waarbij naast de koffie en de brandy, de humidoir rondgaat vol schitterende Montechristo's en Havana Classico's, zijn al lang geen uitzondering meer. Er worden speciale, door de sigarenlobby gesponsorde "proeverijen" georganiseerd of diners in selecte gezelschappen van echte liefhebbers. En dat allemaal zonder de steun van de Cubaanse tabaksindustrie, want de invoer en verkoop van 's werelds beste sigaren is nog altijd verboden in de Verenigde Staten. Amerikaanse artsen en leden van de anti-tabakslobby kwamen al in het verweer. Hun boodschap : sigaren zijn even schadelijk, even kankerverwekkend als sigaretten en andere tabaksproducten. Maar de industrie verkondigt de boodschap dat sigarenliefhebbers zeer gematigde rokers zijn, genieters, liefhebbers van een paar goeie knakkers per week. En vooralsnog winnen ze de veldslag met de gezondheidsfreaks.ERIC DEPEUTER Sigaren De nieuwste trend in de States.