DE RONDE IS VOOR PROFS

INDUSTRIEEL FORUM.

Zondag staan er zo’n half miljoen toeschouwers langs de weg, twintig miljoen Europese wielerliefhebbers zitten aan het televisietoestel gekluisterd. Wie de spanning van de fiets niet kan vatten, kan kiezen voor een toeristische of gastronomische Ronde van Vlaanderen. En als het van de organisatoren afhangt, komt er binnenkort ook een economische Ronde.

“De Ronde is een trendsetter,” zegt marketing manager Willy Peersman van de organiserende VUM-groep. “We gooiden onze methodes om sponsors te zoeken om, lang vóór andere organisatoren daaraan dachten. We waren de anderen voor met on line-verslaggeving op Internet. Dit jaar volgen gasten van onder meer TVM en La Française des Jeux een VIP-programma in de Ronde, gericht op business-to-business-communicatie. We hopen dat de Vlaamse minister-president Luc Van den Brande (CVP) volgend jaar hun voorbeeld volgt en de Ronde als herkenningspunt uitspeelt om buitenlandse investeerders naar Vlaanderen te lokken.” Waarmee de Ronde van Vlaanderen een industrieel forum wordt: in tientallen luxebussen, die langs allerhande sluipwegen het parcours afschuimen, moeten er zaken beklonken worden. Alleen dan kunnen sponsors hun return meten. En de (wieler)sport leeft bij gratie van het mecenaat.

Het budget van de Ronde van Vlaanderen – in evenwicht op 20 miljoen frank – haalt 12 miljoen frank bij de Kredietbank, Abanderado, Fiat en de Vlaamse Gemeenschap, bij Rodania, Epson en de VRT. “Sponsors kopen een recht op exploratie,” vindt Peersman, “dat in de toekomst nog nadrukkelijker aan de mogelijkheden van direct marketing zal worden gelinkt. Sponsoring zal zich als strategisch middel profileren bij de verovering van nichemarkten. Een adressenlijst van de toeschouwers – makkelijk te verzamelen via strooibiljetten met antwoordcoupons -, is een schitterend marketinginstrument.”

Piet Jaspaert, directeur communicatie bij de Kredietbank: “Wij ondersteunen evenementen die bij het mission statement van het bedrijf aansluiten. Onze sponsoring van de Vlaamse wielerweek met de Ronde als hoogtepunt, sluit hier perfect bij aan: Vlaams, kwalitatief hoogstaand en met een internationale uitstraling.” De KB sluit ook ploegsponsoring niet uit, maar de instelling kiest wel tussen de twee.

Ook de nv Fiat Belgio kiest voor het evenement: in navolging van zijn internationale moeder, die wagens levert aan de organisatoren van de Ronde van Italië, het WK en de wedstrijden van de Société du Tour de France, sloot het contracten af met verschillende Belgische organisatoren, waaronder de Ronde van Vlaanderen. Het bedrijf hoopt zijn nieuwste modellen prominent in beeld te zien komen, als ze in het kielzog van het peloton meedrijven.

De prijs van de TV.

Tot 2000 betaalt de openbare omroep VRT 5,5 miljoen per jaar voor de uitzendrechten van de Ronde van Vlaanderen. Een peulschil voor zo’n evenement in de wereld van de tv-rechten. De Association Internationale des Organisateurs des Courses Cyclistes (AIOCC), de internationale wielerunie UCI en de European Broadcasting Union ( EBU) proberen het contract voor de Wereldbekerwedstrijden open te breken, maar “hoge toppen zullen die bedragen nooit scheren,” denkt Peersman, “omdat betaaltelevisie niet meespeelt in het opbod.” Toen Silvio Berlusconi via Finninvest de rechten voor Milaan-Sanremo, de Giro, de Vuelta en de Ronde van Lombardije wilde verwerven, stuitte hij op militant protest van de sponsors uit het peloton.

De contracten met startplaats Brugge en aankomstplaats Ninove – respectievelijk tot 2002 en 1999 – leveren de VUM 2,3 miljoen frank op, omdat een eendagswedstrijd slechter in de markt ligt dan een internationale ronde. De ploegen kosten organisatoren het meest – van 250.000 frank voor een Italiaanse tot 75.000 frank voor een Belgische ploeg, voor een totaal van 6,5 miljoen. Aan het personeel betaalt de Ronde net geen 6 miljoen frank uit, het promotiebudget, exclusief de ruimte in de eigen kranten, bedraagt 5 miljoen frank.

Frank Demets – Daan Killemaes

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content