Dit weekend heeft in Boechout voor de 23ste keer het Sfinks-wereldmuziekfestival plaats, een van de toppers uit het zomerse aanbod. De kennis en de contacten die de Sfinks-organisatie in de loop der jaren heeft opgebouwd, maken dat ze nu ook door derden wordt ingeschakeld: zo zijn de stad Antwerpen en de Europese Commissie er "klant".
...

Dit weekend heeft in Boechout voor de 23ste keer het Sfinks-wereldmuziekfestival plaats, een van de toppers uit het zomerse aanbod. De kennis en de contacten die de Sfinks-organisatie in de loop der jaren heeft opgebouwd, maken dat ze nu ook door derden wordt ingeschakeld: zo zijn de stad Antwerpen en de Europese Commissie er "klant". Patrick De Groote, de man die vandaag de leiding heeft bij vzw Sfinks, kwam er in de vroege jaren '80 bij, op het moment dat de oren van "folk" naar "wereldmuziek" werden gedraaid - al kwam die term pas later. Bedoeling is nooit geweest om aan "exotisme" te doen, wel om originele muziek uit diverse wereldculturen te laten horen, met een klemtoon op artistieke integriteit. Een filosofie die ook in het (permanente) Sfinks-café wordt gehuldigd. In de Boechoutse kantoren - waar 13 mensen werken, in de festivalperiode aangevuld met veel vrijwilligers - wordt ook het secretariaat verzorgd van een federatie van 35 wereldmuziekfestivals in Europa. "Festival, café en aanverwante activiteiten doorheen het jaar genereren een nogal schommelende omzet tussen 50 en 60 miljoen frank," vertelt Patrick De Groote. Bovenop die dingen in eigen beheer komen nog de budgetten van samenwerking met andere organisaties of projecten waarvoor Sfinks wordt ingehuurd. Zo kwam bijvoorbeeld de Europese Commissie bij Sfinks aankloppen om op de Wereldexpo in Lissabon een muziekfestival te organiseren tijdens haar ACP-dagen (Asia, Carribean, Pacific). Voor het Antwerpse cultuurhuis deSingel verzorgt Sfinks sinds vorig seizoen concept en programmatie van de reeks "niet-westerse" concerten. En de stad Antwerpen is Sfinks komen vinden om in een structurele permanente samenwerking - langs de vzw Antwerpen Open - de organisatie, programmatie en productie van de "Zomer van Antwerpen", een reeks culturele evenementen, in handen te nemen. Daar bedraagt het budget zo'n 40 miljoen frank. Is Sfinks nu een rijke organisatie? "Nee," zegt Patrick De Groote: "Momenteel heeft de vzw slechts 1 miljoen in reserve, mede door laat uitbetalen van (Europese) subsidies. Voor het festival maken subsidies trouwens maar 3% van de inkomsten uit. Sponsors zorgen voor een kleine 15%. Zodat nog 80% gegenereerd moet worden uit kaartenverkoop (30%), bars en restauratie (30%) en dingen als een festivalmarkt, camping, T-shirtverkoop, enzovoort (samen zo'n 20%). Het break-evenniveau ligt op 34 à 35 miljoen frank. 1000 tot 2000 bezoekers meer of minder per dag - op een totaal van zo'n 40.000 over de vier dagen - beslissen over winst of verlies. Maar de voorverkoop loopt goed, zodat we niet bang hoeven te zijn voor de terugval waarover veel andere festivals klagen."