De Rode Duivels als product

Dat de handel in uitzendrechten een subtiele evenwichtoefening is, bleek vorige week nog, toen Andorra-België niet op tv kwam en Estland-België uiteindelijk wel. Reclamebedrijf Verhulst uit Hoeilaart voelt zich thuis op die slappe koord.

Sport en marketing zijn al langer goede vrienden. Toch heeft de markt in de jaren negentig een grondige metamorfose ondergaan. Reclamebedrijf Verhulst (omzet in 2001: 5,5 miljoen euro) heeft de veranderingen goed geanalyseerd en legt niet al zijn eieren in één mand. Behalve een Events-afdeling (35% van de omzet) herbergt het bedrijf een productie-eenheid voor reclameborden ( Production Link – 10%) en een afdeling Mediasport (55%), die uitzendrechten beheert.

Het bedrijf, dat in 1947 werd opgericht, begon als fabrikant van reclamepanelen. Intussen is het uitgegroeid tot een adviesverstrekker voor sportmarketing. Via Mediasport beheert Verhulst de uitzendrechten van alle buitenlandse wedstrijden van de Belgische en de Letse nationale ploeg. De afdeling treedt op als Belgische agent voor de Duits-Franse groep Sportfive, die 35 bonden en 250 voetbalclubs in Europa vertegenwoordigt. Dat de reclame-inkomsten teruglopen is oud nieuws, maar nog steeds actueel. Thierry Verhulst. “Gelukkig is de nationale ploeg een goed product. De kijkdichtheid is stabiel, waardoor de interesse voor reclame blijft.”

Diversificatie biedt Verhulst ademruimte in moeilijker tijden. Zo specialiseert de afdeling Production Link zich in de productie van spandoeken en reclameborden, onder meer voor McDonald’s en Lunchgarden. Pareltje van Verhulst Events is een snel demonteerbaar vipdorp, waarmee het bedrijf Europa rondtrekt. Het dorp was te zien op de Memorial Van Damme, op Roland Garros en bij concerten van Céline Dion. Verhulst staat in voor de hele organisatie, van het onthaal over sanitair en catering tot parking.

Het bedrijf broedt op een verlengstuk van de vipservice en bereidt de organisatie van sportieve dagtrips voor. Onlangs werd met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) een akkoord gesloten voor dat soort trips naar de Olympische spelen in Athene.

Met een verwachte omzet van 5,8 miljoen euro wil Verhulst het beter doen dan in 2001. De diversificatie moet de afhankelijkheid van grote contracten uitvlakken. Volgens Thierry Verhulst zijn die een verklaring voor de omzetschommelingen uit het verleden: “Daarom zijn wij niet gefixeerd op omzetcijfers.”

Jean-Paul Wydoodt [{ssquf}]

Pareltje van Verhulst is een snel demonteerbaar vipdorp, waarmee het bedrijf Europa rondtrekt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content