Met de verwerving van de exclusieve rechten op de naam ReDaTtAcK voor een basiskledinglijn ( zie Trends 16/9), zorgt Giovanni Van Cauwenberghe eens te meer voor een stunt. Want het curriculum vitae van de 52-jarige entrepreneur uit Oudenaarde leest als een jongensboek. "De rode draad in mijn ondernemerschap is de creativiteit", zegt Giovanni over zijn cv. "Ik kom uit een gezin van kunstenaars: mijn moeder speelde viool, mijn vader w...

Met de verwerving van de exclusieve rechten op de naam ReDaTtAcK voor een basiskledinglijn ( zie Trends 16/9), zorgt Giovanni Van Cauwenberghe eens te meer voor een stunt. Want het curriculum vitae van de 52-jarige entrepreneur uit Oudenaarde leest als een jongensboek. "De rode draad in mijn ondernemerschap is de creativiteit", zegt Giovanni over zijn cv. "Ik kom uit een gezin van kunstenaars: mijn moeder speelde viool, mijn vader was schilder. Dat heeft mijn zin voor inventiviteit aangewakkerd, ook in het zakenleven. Want een goed ondernemer moet een creatief brein zijn. Op die manier kan je klippen omzeilen op het vlak van financiën, de marketing, maar ook bij het motiveren van je personeel of het vermijden van spanningen tussen werknemers." Na een opleiding aan het Gentse conservatorium, waar hij vooral de welsprekendheid onder de knie kreeg, zette Giovanni Van Cauwenberghe in 1970 zijn eerste stappen in het bedrijfsleven. Als zaakvoerder van het reclamebureau Interkontakt&Partners wierf hij reclame voor regionale advertentiebladen. In 1984 stortte de Oudenaardse ondernemer zich in de meubeldistributie, met de creatie van Plaza in Brussel en Meubelhallen in Antwerpen en Dendermonde. De drie meubelwinkels richtten zich vooral naar het lagere segment van de markt. Toen Van Cauwenberghe in 1997 het trio van de hand deed, haalden zij een jaaromzet van gemiddeld 150 miljoen frank. Vooral 1993 was een succesvol jaar. In vier weken vlogen 900 salons uit Rusland de deur uit. Een reclamespot met Mikhail Gorbatsjov, die door Giovanni himself bedankt wordt voor de val van de Muur, stimuleerde de verkoop. De actie leverde Van Cauwenberghe in 1993 de titel op van Zelfstandige van het Jaar van het NCMV. De contacten met Rusland werden verder ontwikkeld: in 1994 werd het tradingbedrijf nv Eurussia Belgium opgericht. Het verhandelt onder meer luchters, margarine en chocolade. Maar sinds midden vorig jaar, na de crash op de Moskouse beurs, draaien de activiteiten op een zeer laag pitje. "De Russische markt biedt gigantische opportuniteiten. Maar ik heb er slechts een heel klein deeltje van kunnen verwezenlijken", zucht de Oudenaardenaar. Daarom werd de steven inmiddels naar de andere kant van de wereld gewend. Na studiereizen in de Verenigde Staten werd Van Cauwenberghe adviseur bij het NCMV. Zijn onderzoek spitst zich voornamelijk toe op het verschijnsel outsourcing bij kmo's, dat in België nauwelijks ontwikkeld is.