De ontvangsthal van BFO Family Office aan de Rijsenbergstraat in Gent ziet eruit als de lounge van een hotel. Links en rechts van de strakke balie bevinden zich intieme salons. Aan de muren en op de tafel staan exotische kunstwerken. Om de hoek bevindt zich geen bar, maar wel een eetkamer. Wie met zijn familie tijdens de maaltijd over zaken wil praten, wordt op zijn wenken bediend. Het advieskantoor beschikt zelfs over een eigen kok.
...

De ontvangsthal van BFO Family Office aan de Rijsenbergstraat in Gent ziet eruit als de lounge van een hotel. Links en rechts van de strakke balie bevinden zich intieme salons. Aan de muren en op de tafel staan exotische kunstwerken. Om de hoek bevindt zich geen bar, maar wel een eetkamer. Wie met zijn familie tijdens de maaltijd over zaken wil praten, wordt op zijn wenken bediend. Het advieskantoor beschikt zelfs over een eigen kok. "Wij kozen bewust voor een huiselijke sfeer", zegt Stefaan Vallaeys, gedelegeerd bestuurder van BFO Family Office. "Enerzijds wil BFO een open, doorzichtig huis zijn. Zo schrapte ik bij de aanleg van de parking de geplande slagboom om de toegankelijkheid van onze vestiging te onderstrepen. Anderzijds zijn discretie en vertrouwen sleutelwoorden in de relatie met ons clientèle. Een gezellig en neutraal kader leent er zich gemakkelijk toe om een aantal gevoelige punten - zoals de erfopvolging - te bespreken." Het prijskaartje van deze nieuwe infrastructuur bedroeg in totaal 6 miljoen euro. De echtgenote van de baas - mevrouw Evelyn Moreels - tekende het interieur. Sinds begin deze eeuw zit 'family office' in de lift. Dat begrip - overgewaaid uit de Verenigde Staten - combineert vermogensbeheer met fiscaal-juridische begeleiding van families, aangevuld met administratieve ondersteuning. Zo hopen de moderne rentmeesters het familiekapitaal van hun klanten bijeen te houden en te beschermen tegen waardeverminderingen, belastingen en verkwistingen door roekeloze nazaten. Gezien het beperkte aantal vermogende clans, telt ons land slechts een handvol ondernemingen, die zich als een family office profileren (zie kaderstuk: Geen belangenconflicten). Het grootste advieskantoor is BFO Family Office, hoewel dat ook aan klassiek vermogensbeheer doet. Vandaag beheert een honderdtal medewerkers van de Gentse groep het budget van zowat 3000 vermogende klanten. Daarmee haalt BFO een omzet van 8,8 miljoen euro en de mediaan van de vermogens in portefeuille bedraagt 1,32 miljoen euro. België telt naar schatting 200.000 Vlaamse gezinnen met een vermogen van meer dan 500.000 euro. Vallaeys, ex-financieel planner bij verzekeringsmakelaar Optima uit Gent: "Wij richten ons op particulieren met een kapitaal van meer dan een kwart miljoen euro. In de dagelijkse praktijk hebben zij tijd noch zin om zich met het beheer van hun roerend en onroerend vermogen bezig te houden. Hiervoor doen zij een beroep op specialisten - zoals bankiers, verzekeringsmakelaars, boekhouders, fiscalisten en notarissen. Bij BFO Family Office bundelen wij al deze competenties in één vennootschap. Zo beschikt de klant over één aanspreekpunt. Onze grootste troef is de onafhankelijke dienstverlening. In tegenstelling tot de financiële instellingen en 'private bankers' beschikken wij niet over eigen producten. Ook spreekt BFO Family Office op voorhand een vaste prijs af, zodat we niet in de verleiding komen om voor de hoogste commissie te kiezen. Van pijnlijke verrassingen, wanneer de rekening binnenkomt, is dus geen sprake." De tijd is rijp voor family offices, zeker nu het minder goed met de beurs gaat. Vallaeys: "Terwijl vroeger het adagio vivons heureux, vivons caché heerste, kiest de huidige generatie rijken voor transparantie. De financiële schandalen, zoals Enron en Lernout & Hauspie, hebben samen met de opeenvolgende antiwitwaswetgevingen voor een omslag gezorgd. Versterkt door de kredietcrisis en de Liechtensteinaffaire zitten veel mensen met financiële vragen. Zij komen nu spontaan naar ons. Als een financiële butler focust BFO Family Office zich op het beheer, de beveiliging en de begeleiding van het vermogen. Eerst stellen we een inventaris op. Vervolgens bepalen we de doelstelling. Wat wil de vermogende particulier later met zijn geld doen? Je zou er versteld van staan hoe weinig mensen daarover nagedacht hebben. Ten derde voeren we een marktanalyse van de gekozen oplossingen uit. Ten slotte scheiden we het familiale patrimonium van het ondernemingsrisico en de persoonlijke aansprakelijkheid. Uitzonderlijk zullen we eens een villa in Frankrijk verkopen. Maar zo ver als de Rockefeller Foundation - dat ook voor de kostscholen en kinderopvang zorgt - gaan wij echter niet. Daar is de Belgische markt niet rijp voor." Sinds begin dit jaar mikt BFO Family Office op vijf nieuwe doelgroepen: kaderleden, expats, buitenlandse werknemers, families met meer dan 5 miljoen euro vrijstaand kapitaal (high net worth individuals) en Franstalige Belgen. Met het oog op meer bekendheid sloot het advieskantoor deze maand een structurele samenwerking met het Festival van Vlaanderen af. Dat partnership past in een marketingstrategie gebaseerd op Chan Kims bestseller Blue Ocean. Bestuurder Wout Becuse van BFO Family Office: "In plaats van de concurrentie te bestoken met tarieven, instapkosten en andere prijzenslagen, gaan wij preventief en toekomstgericht te werk. Zo bouwen we een vertrouwensrelatie met ons clientèle. Regelmatig vraagt een klant me om eens met zijn zoon te gaan praten of hij de zaak wel kan of wil voortzetten. Empathie speelt een belangrijke rol in onze job!" (T) Door Eric Pompen/Foto's: Jelle Vermeersch