De reiziger betaalt

Luchtvaartmaatschappijen verminderen hun provisies aan reisagenten. Welke gevolgen heeft dit voor de reiziger?

Reisagenten werken sinds jaar en dag met een provisie. Voor het boeken van een vliegtuigzetel vangen zij gemiddeld tussen 8 en 11%. Maar door de bikkelharde concurrentie wordt de provisie gedrukt.

In het verleden gingen er in ons land stemmen op om meer flexibele provisies in te voeren. Touroperators en luchtvaartmaatschappijen gaan er daarbij van uit dat een vlucht boeken naar Spanje of Turkije in de vakantiemaanden nauwelijks inspanning vergt. Een ticket Brussel-Los Angeles in oktober daarentegen vraagt meer werk. Vandaar de flexibele verloning. Dat reisagenten daar niets voor voelen, zal niemand verbazen. Hun inkomen wordt immers bedreigd.

In Duitsland en Nederland gingen de provisies al een stuk naar beneden. Maar niet bij alle maatschappijen. In de Verenigde Staten werkt de hele industrie sinds een jaar met provisies tussen 6 en 8%. In de zomer van 1997, toen nieuwe provisies werden ingevoerd, schreeuwden de agenten moord en brand: er zouden duizenden faillissementen vallen. De carriers voerden aan dat het geld dat ze op deze manier spaarden, gebruikt ging worden voor een betere service aan de klanten.

Er kwam weliswaar nauwelijks een betere service in economy, maar business en first kregen bij de meeste maatschappijen wel degelijk een “upgrading”. Het aantal faillissementen in de reissector nam niet echt spectaculair toe, ondanks de daling van de provisies. Maar er was een compenserend effect; minder provisie werd goedgemaakt door méér omzet dankzij een stijgend luchtverkeer.

Maar agenten gingen “fees” vragen voor de boekingen. De American Society of Travel Agents ( ASTA) deed onlangs een rondvraag bij de leden en daaruit blijkt dat liefst 64% van de reisagenten afzonderlijke dossierkosten – dus naast de provisie – aanrekent voor het boeken van een vlucht. Het plannen van een reis kost gemiddeld 50 dollar, het annuleren van een dossier 20 en het uitschrijven van een vliegtuigticket net iets meer dan 10 dollar. Met andere woorden: de reiziger betaalt de lagere provisie, maar via een andere weg.

De ASTA ging ook na of er een verband bestaat tussen de hoogte van de kosten en de grootte van het agentschap. Van de agentschappen met een omzet van minder dan één miljoen dollar per jaar, vraagt 53% administratieve kosten. Bij de kantoren met een cijfer van meer dan één miljoen dollar, is dat 70 procent.

MARK VRIJENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content