Met de handtekening van de prinses als logo en haar lachende gezicht als handelsmerk wil het Diana, Princess of Wales Memorial Fund de grote filantropische conglomeraten naar de kroon steken. Het fonds, een idee van Diana-advocaat Anthony Julius, privé-secretaris Michael Gibbins en haar zus, Lady Sarah McCorquodale, verzamelde in minder dan een jaar 4,2 miljard frank. Zonder Diana-geld, want aan het persoonlijke fortuin van de prinses - geraamd op 1,3 miljard frank - wordt niet geraakt. Ook de inkomsten van A...

Met de handtekening van de prinses als logo en haar lachende gezicht als handelsmerk wil het Diana, Princess of Wales Memorial Fund de grote filantropische conglomeraten naar de kroon steken. Het fonds, een idee van Diana-advocaat Anthony Julius, privé-secretaris Michael Gibbins en haar zus, Lady Sarah McCorquodale, verzamelde in minder dan een jaar 4,2 miljard frank. Zonder Diana-geld, want aan het persoonlijke fortuin van de prinses - geraamd op 1,3 miljard frank - wordt niet geraakt. Ook de inkomsten van Allthorp, het Diana-Graceland, vloeien niet naar het fonds terug. De geldpot is gevoed door artiesten als Elton John - de royalty's voor Candle in the Wind en de compilatie-cd Diana, Princess of Wales-Tribute, giften van particulieren en bedrijven - met als lijsttrekker Asprey, de juwelier van het Britse koningshuis. "Maar de grote inkomensbron," zegt woordvoerster Amanda Crow van het fonds, "zijn de commerciële activiteiten." De etalages van centraal-Londen puilen uit van de Diana-kopjes, -borden, -T-shirts, -sjaaltjes en -boeken (vijftien zijn al gepubliceerd, negentien andere zijn in voorbereiding). Zowel de British Broadcasting Corporation (BBC) als Independent Television News (ITN) hebben Diana-video's op de markt; er zijn Princess Di Shopping Tours langs haar favoriete winkels, restaurants en nachtclubs, achttien bedrijven werken aan een Diana-pop, de Littlewood Lottery organiseert een Diana-krabloterij, Diana-kleren en zelfs liefdesbrieven gaan vlot van de hand, er is zelfs reclame voor een Diana-kerk, met haar woorden als een alternatieve bijbel. Maar al die handeltjes hebben niets te maken met het goede doel. Crow: "De procedure om de naam en het beeld van Diana als handelsmerk te registreren is volop bezig. Er zijn nu al 1000 productvoorstellen bij ons binnen, acht hebben we goedgekeurd: de compilatie-cd, de postzegels van de Royal Mail, de purperen Beanie Baby-teddyberen van Ty Inc., Stuart Crystal's Crystal Candle Holder, de bijbehorende geurende kaarsen van Slatkin & Co en de Enamel-drinkboxen van Halcyon Days. De inkomsten worden geïnvesteerd in een gediversifieerde aandelen- en effectenportefeuille, de schenkingen moeten zoveel mogelijk uit de opbrengsten komen. "Jaarlijks moeten we minimaal 242 miljoen frank wegschenken," meldt het mission statement van de zeven trustees die het fonds beheren. "Zelfs als we daarvoor aan het kapitaal moeten knagen." Het Diana Memorial Fund keerde in het voorjaar voor het eerst gelden uit, zo'n 780 miljoen frank - de inkomsten uit individuele giften. Het daklozenproject Centrepoint, het Engels National Ballet, het Great Ormond Street Hospital, de Lepra-missie, het National Aids Fund, het Royal Marsden Cancer Fund, de verenigde organisaties voor de slachtoffers van landmijnen en het osteopathisch centrum voor kinderen kregen elk 60 miljoen frank, een honderdtal andere verenigingen moesten 300 miljoen onder elkaar verdelen. In de komende weken willen de trustees een tweede golf van schenkingen inleiden. Frank Demets