De praktische visionair

Urbain Vandeurzen is een gezegende combinatie tussen visie en veldwerk. In test- en simulatiesystemen heeft hij LMS International uitgebouwd tot een vaste partner van de toppers in de vliegtuig- en autobouw.

“Er zijn nog kansen om te ondernemen”, verzekert Urbain Vandeurzen ons (55) in zijn kantoor in Haasrode. Terwijl de intrest op tienjarige Ita-liaanse overheidsobligaties records bereikt, is de chief executive officer en voorzitter van LMS in een prima bui. Blij rolt hij de plannen uit van een bijkomende nieuwbouw in Haasrode. Een investering van 5 miljoen. Er komen honderd jobs bij. De burgerlijk ingenieur heeft zelfs al een optie op nog een uitbreiding. “Investeren en je bedrijf zien groeien. Dat zijn de leuke dingen voor een ondernemer. Zoals een tuinier zijn plantjes plant”, lacht hij. Het is een emotie die een andere Vandeurzen laat zien dan de intellectualistische, gearticuleerde, zorgvuldige spreker over industrieel beleid of bedrijfsstrategie, die zo bekend is van zijn tijd als voorzitter van VOKA.

Het is moeilijk je de man met het smetteloos witte hemd voor te stellen als een tuinier – ook sport is niet zijn ding, bekent hij – maar des te beter als de topambassadeur van zijn bedrijf. Hij is net terug van Japan, waar LMS onder meer samenwerkt met Toyota, Suzuki, Honda en Mitsubishi. En hij vertrekt straks naar Daimler. “Relaties op topniveau met grote klanten zijn belangrijk. Daar kan je het verschil maken. Bovendien leer je over hun uitdagingen. Dat zijn evenzoveel calibratiepunten voor jezelf.” De dagelijkse leiding van LMS zit bij een directiecomité van drie: Dirk Van den Berghen als operationeel directeur, Jan Leuridan voor onderzoek & ontwikkeling en Rudi Weekers voor financiën en human resources. “Mijn agenda is strategie, raad van bestuur, acquisities, budgettering, meerjarenplanning. Het kortetermijnwerk heb ik kunnen delegeren. Maar altijd met een heel korte opvolging”, zegt Vandeurzen.

Het gaat hard. “Eerlijk, het is superdruk op LMS. We moeten het momentum zien vast te houden. We zijn voortdurend op zoek naar complementaire uitbreidingen.” Zijn energie deelt hij met zijn dochter Katrien (27), die bij LMS verantwoordelijk is voor de internationale conferenties, beurzen en evenementen. Zijn zoon Bert (29), ex-PWC-auditor, is financieel en operationeel directeur bij Valck Logistics.

Ervaring met Gimv

“Je hebt toch niet met mijn vrouw gesproken”, schertst Vandeurzen als we informeren naar zijn tweede baan. Eind juni volgde hij Herman Daems op als voorzitter van Gimv. Hij wil daar 10 procent groei per jaar realiseren aan de zijde van gedelegeerd bestuurder Koen Dejonckheere. “Bedrijven helpen transformeren tot wereldspelers via de hefbomen van kapitaal en managementondersteuning”, noemt hij dat. “Neen, ik ben geen hands on-voorzitter. Wel een actieve voorzitter”, corrigeert hij, maar hij geeft toe dat hij zijn tweede job “met passie invult”. Het tegendeel zou verwonderen. “Hij is ongelofelijk gefocust. Hij laat zeer weinig aan het toeval over. Als hij een dossier heeft, moet dat tot in het detail uitgepraat worden”, vertelde Ludo Verhoeven, de voorganger van Vandeurzen als VOKA-voorzitter, ons vorig jaar. Bij Barco zat Eric Van Zele tot voor kort met Urbain Vandeurzen in de raad van bestuur, eerst als collega-bestuurder, later als CEO. “Een van de meest waardevolle bestuurders die we ooit hebben gehad”, laat hij weten. “Briljant en bekwaam. Grondig voorbereid. Een bestuurder die zijn mening op een ongezouten manier durfde te geven.” VOKA-voorzitter Luc De Bruyckere noemt hem “visionair”.

Maar Vandeurzen is ook streetwise. “De tactische dingen maken dikwijls het verschil”, zegt hij. Dat blijkt ook uit de manier waarop hij in deze kapitaalintensieve sector de controle over zijn bedrijf heeft kunnen bewaren. Een van zijn onafhankelijke bestuurders is Tom Curry, die president was van PDA Engineering toen dat in 1991 Vandeurzen te hulp schoot om zonder de andere oprichter-medeaandeelhouder van LMS, Maurice Mergeay, voort te gaan.

Ook de uitkoop van Gimv getuigt van vindingrijkheid. Vandeurzen en zijn O&O-directeur Jan Leuridan hadden in 1999 een optie bedongen op de 5,2 procent aandelen die ze nodig hadden om Gimv onder de blokkeringsdrempel van 20 procent te brengen. Die optie konden ze overdragen aan verbonden vennootschappen. Maar toen ze begin 2004 Gimv wilden uitkopen, droegen ze die optie over aan LMS zelf. Dirk Boogmans, toen bestuurder bij LMS en gedelegeerd bestuurder van Gimv, liet notuleren dat dit een oneigenlijk gebruik was van de optieovereenkomst en niet in het belang van LMS. De andere LMS-bestuurders keurden de operatie wél goed. Vandeurzen en Leuridan hebben vandaag respectievelijk 57 en 16 procent van LMS. Boogmans en Vandeurzen zitten ook weer samen in de raad van bestuur van Gimv.

Vandeurzen is dan weer verrassend open over de resultaten van LMS. “Wij rapporteren elk kwartaal in alle duidelijkheid waar we staan met het budgetplan en wat in de komende kwartalen wordt verwacht. In het begin gebeurde dat in de cafetaria bij een koffie, nu met presentaties en zelfs met een soort LMS TV. Amerikanen, Chinezen en Japanners moet je tegelijk zien te informeren”, zegt Vandeurzen.

Voor Vandeurzen is het de vierde nominatie als Manager van het Jaar. Luc Vansteenkiste (Recticel) en Bert De Graeve (Bekaert) wonnen de titel pas bij hun vierde nominatie.

BRUNO LEIJNSE/BERT LAUWERS

“Het kortetermijnwerk heb ik kunnen delegeren. Maar altijd met een heel korte opvolging”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content