In de romans van Dan Brown zijn de Illuminati een duister clubje dat de religieuze orde wil omverwerpen. E-Luminati wil dat in iets meer bescheiden mate ook, maar dan door zo veel mogelijk transparantie te creëren in de energiemarkt.
...

In de romans van Dan Brown zijn de Illuminati een duister clubje dat de religieuze orde wil omverwerpen. E-Luminati wil dat in iets meer bescheiden mate ook, maar dan door zo veel mogelijk transparantie te creëren in de energiemarkt. Het jonge bedrijfje werd in augustus opgericht door drie ex-directieleden van het Vlaams Energiebedrijf (VEB): CEO Dirk Meire (ex-Luminus), juridisch en administratief directeur Ludo Deckers (ex-VREG) en commercieel en operationeel directeur Inne Peersman (ex-Nuon en -EDF Luminus), aangevuld met de aankoopspecialist Stef Brismoutier (onder meer Luminus, VRT en Cofely). De nadruk op eenvoud en standaardisering die ze bij het VEB invoerden, passen ze nu toe bij hun eigen bedrijf. "Eigenlijk zijn wij een intelligente brievenbus", schetst Dirk Meire. "Een bedrijf vult in maximaal vijf minuten een standaardformulier in. Die vraag naar prijsoffertes versturen wij naar alle leveranciers, en op de einddatum worden die automatisch, gerangschikt volgens prijs, naar de klant verzonden." Daarbij waakt E-Luminati over het evenwicht tussen het voordeel voor de klanten en dat voor de leveranciers. "Met de meeste leveranciers hebben we een akkoord. Daarmee dekken we 95 procent van de markt, al hopen we iedereen mee te krijgen", legt medestichtster Inne Peersman uit. Terwijl de klanten interessante prijzen krijgen en de hele markt bevragen, krijgen de leveranciers er een gratis verkoopkanaal bij, waar ze contracten kunnen winnen zonder overnamekosten. De eindklanten betalen E-Luminati een bedrag tussen 150 en, voor de heel grote afnemers, enkele duizenden euro. "In vergelijking met de bestaande dossiers voor openbare aanbestedingen zijn wij twintig keer goedkoper", stipt Meire aan. Hoewel de echte commerciële uitrol pas voor begin volgend jaar is, tekende het bedrijf al een partnerschap met de coöperatieve Xenia Horeca Services. Medestichter Filip Vanheusden, ook de eigenaar van het Hasseltse restaurant Borrelhuis en de voorzitter van Horeca Vlaanderen, legt uit: "Onze sector telt 56.000 micro-ondernemingen, waarvan de helft geen werknemers heeft en de andere helft gemiddeld vier tot vijf. Energie is voor hen geen kernactiviteit, dus steken ze daar eigenlijk te weinig tijd in en betalen ze doorgaans te veel." De bedoeling is dat de leden van Xenia Horeca Services een korting krijgen wanneer ze E-Luminati gebruiken. Van de consumentenmarkt blijft E-Luminati bewust weg, mede door de complexere wetgeving. Voorts kunnen in principe alle bedrijven van hun platform gebruikmaken, inclusief groepsaankopen, multisite-ondernemingen en organisaties die de wet op openbare aanbestedingen moeten volgen. Peersman: "De website is ook Frans- en Engelstalig, dus kan ons systeem zonder problemen worden gebruikt in Wallonië en het buitenland. Het marktmodel is in heel West-Europa hetzelfde."