Voor één keer is het misschien niet misplaatst om een Engelse term te gebruiken: Belgian Post Solutions. Het hoger opgeleide salespersoneel van De Post dat de bedrijven actief moet gaan bewerken, kan daar wel weg mee.
...

Voor één keer is het misschien niet misplaatst om een Engelse term te gebruiken: Belgian Post Solutions. Het hoger opgeleide salespersoneel van De Post dat de bedrijven actief moet gaan bewerken, kan daar wel weg mee. "We creëren vanaf oktober voor bedrijven één aanspreekpunt," zegt Johnny Thijs, chief executive officer (CEO) van De Post. Het businesscenter van De Post, dat bereikbaar is via één telefoonnummer, zal vanaf nu niet alleen vragen over klassieke brievenpost beantwoorden, maar zal het hele gamma van diensten en producten kunnen voorstellen. De operatoren zullen geïnteresseerden doorverwijzen naar de verschillende specialisten die De Post in huis heeft. In 2004 moet er een portaalwebsite komen die een snelle toegang biedt tot alle on-linetoepassingen voor bedrijven. En dat zijn er heel wat. De Post heeft tien filialen (of departementen). Ze bieden producten aan die gaan van expressezendingen via documentbeheer tot internationale briefwisseling (zie organogram). Tot nu toe leefden die filialen en hun moeder nogal naast elkaar. "Al onze filialen zijn nummer één of twee op de markt," zegt Thijs. "Maar ze geven geen gecombineerde oplossingen. Dat willen we doorbreken." De nieuwe aanpak wordt meteen ook gevisualiseerd door alle uiteenlopende logo's te herleiden tot één herkenbaar basislogo. De Post heeft onder leiding van sales- en marketingdirecteur Baudouin Meunier, ex- Belgacom, ook een salesafdeling opgezet die mikt op de top-1000-bedrijven. En dat werpt al zijn eerste vruchten af. "We hebben een zeer belangrijk contract getekend met een multinational die op één plaats in Europa alle facturen wou drukken en versturen voor heel Europa," zegt een triomfantelijke Meunier. "We waren in concurrentie met het Nederlandse TPG en het Amerikaanse Pitney Bowes. Wij hebben gewonnen dankzij ons gecombineerde aanbod van Speos en Asterion, marktleiders in documentbeheer in respectievelijk België en Frankrijk. Asterion is de grootste klant van de Franse post. Het is een mooi contract, dat bovendien als meerwaarde heeft dat de buitenlandse post verstuurd zal worden door Belgian Post International. Een ander belangrijk contract werd zopas getekend door DeltaMedia, dat niet-geadresseerde zendingen en kranten verstuurt. Dat contract zal de omzet van DeltaMedia verdubbelen. En waarom hebben we het contract gewonnen? Omdat we door de combinatie met de gewone post een volledige landelijke dekking kunnen garanderen." Het binnenhalen van dit soort contracten wordt ontzettend belangrijk voor De Post. De gewone dagelijkse post boert immers elk jaar achteruit. Wie schrijft er nog een brief als hij e-mail of sms heeft? Maar 85 % van de brievenpost is bedrijfspost, gericht naar andere bedrijven of naar consumenten. Het pakket administratieve brieven van grote mailers is daarbij vrij stabiel. En het segment van de direct mail groeit nog steeds in België. "Daar is de uitdaging dat we de niet-geadresseerde zendingen, die vandaag voor 90 % door BD, een filiaal van het Nederlandse TPG, worden gedaan, willen terugwinnen of laten omzetten naar geadresseerde zendingen," aldus Johnny Thijs. Direct mail groeit echter alleen bij de grote bedrijven die rechtstreeks hun mailings versturen. De kleintjes die hun mailings laten verzorgen door de zogenaamde routeurs zijn veel minder dynamisch. Dat verklaart mede de zware problemen waarin Vicindo, een ander dochterbedrijf van De Post, is verzeild. Vicindo is voor een groot deel van zijn omzet afhankelijk van direct mails van kleine en middelgrote ondernemingen. "We zullen Vicindo verder herstructureren. De kosten moeten nog omlaag," aldus Thijs. De filialen blijven een financieel zorgenkind. In 2002 heeft De Post er 47 miljoen euro op afgeschreven. "Dit jaar zal het minder zijn," zegt Thijs. "Speos en Asterion draaien positief. Voor Exbo en DeltaMedia gaat het om kleine bedragen. Certipost is nog negatief en Vicindo ook. Als Vicindo opgelost is, dan zullen alle filialen samen in 2004 positief draaien. In 2005 moet elk filiaal op zich minstens break-even zijn." Maar in 2004 en 2005 zal De Post nog andere katten te geselen hebben. Dan zal ook de administratieve post zwaar onder druk komen te staan. Nu al is 'bill viewing' mogelijk. Klanten van Mobistar, bijvoorbeeld, kunnen met een code op de website van Mobistar hun factuur zien. Die toepassing werd ontwikkeld door Speos. Het is maar een stap verder om de betaling van die factuur elektronisch te laten verlopen en dan hoeft ze ook niet meer opgestuurd te worden. Het zal niet lang meer duren vooraleer een van de grote mailers, type Electrabel, Belgacom of Fortis, die stap zal zetten. Dat wordt pas een echt zware klap voor De Post. Met de oprichting van Certipost, een joint venture tussen De Post en Belgacom, wil De Post de schade beperken. Certipost zorgt voor beveiligde elektronische briefwisseling. "We vermoeden dat dit segment volgend jaar kan exploderen," zegt een fijntjes glimlachende Thijs. "Certipost wordt een portaalsite waar je met een betaalknop meteen alle facturen zult betalen die in je box zitten. Doorslaggevend voor het succes zal de omvang van de korting zijn die bedrijven aanbieden om de facturen elektronisch te versturen." Vooraleer Certipost werkt, moet er echter ook een akkoord zijn met de banken. "Met één bank hebben we al een akkoord bereikt," zegt Thijs. "En het is niet de Bank van de Post, dat zou te makkelijk zijn." Met Belgian Post Solutions zet De Post een hele stap vooruit. Maar de grote concurrenten, Deutsche Post en TPG, hebben in eigen land ook zo'n geïntegreerd aanbod. Beide bedrijven zijn ook op de Belgische markt aanwezig op de segmenten die al geliberaliseerd zijn. De Post heeft bijvoorbeeld op het vlak van internationale post zware klappen gekregen. Ook de niet-geadresseerde zendingen gingen grotendeels verloren. Brieven boven de 100 gram zijn al vrij, in 2005 zakt dat naar 50 gram. De volledige liberalisering zou er in 2008 kunnen komen, maar dat staat nog niet vast. Hoe dan ook, de buitenlandse concurrenten zijn ook steeds sterker geïnteresseerd in de zakelijke markt. Deutsche Post werkt in ons land hoofdzakelijk op internationale post, maar biedt ook onder andere direct mail en expresse aan. Daarvoor werkt het samen met partnerbedrijven. De buitenlandse concurrenten zullen ook met argusogen kijken naar de nieuwe strategie van De Post. Betekent de combinatie van geliberaliseerde en niet-geliberaliseerde diensten in één pakket niet dat De Post misbruik maakt van zijn monopolie? "Neen," zegt Baudouin Meunier. "De klant is vrij, hij neemt alleen een overkoepelende oplossing als hij dat wil en krijgt daar geen financieel voordeel voor. We geven geen algemene korting op een combinatie van gereserveerde en niet-gereserveerde diensten. We factureren per product. De Europese Commissie heeft daar geen problemen mee. Belgacom heeft dat in het verleden ook gedaan." Cruciaal voor het welslagen van de hele operatie is ook de weg die het hoofdbedrijf inslaat. Vooraleer bedrijven hun postactiviteiten toevertrouwen aan De Post en zijn filialen, zullen ze zeker willen zijn van de sociale stabiliteit. "Sociale stabiliteit is belangrijk, maar momenteel geen hinderpaal," zegt Johnny Thijs. "Het is goed dat de filialen apart staan én deel uitmaken van een groep," voegt Meunier eraan toe. "De grote klanten die kunnen vergelijken, geven trouwens toe dat onze kwaliteit en prijs goed zijn. We zijn zeker niet de slechtste leerling van de klas. De bestelcijfers zijn niet goed, maar ze zijn ook niet vergelijkbaar. Nederland, bijvoorbeeld, rekent de maand december niet mee en telt de grote volumes post van large mailers wel mee, wat wij niet doen. Pas als iedereen met hetzelfde systeem zal meten, worden de cijfers vergelijkbaar en dan zal blijken dat we het tamelijk goed doen." "Maar hoeveel we dat ook zeggen," zucht Johnny Thijs, "men zal altijd vinden dat het niet goed is omdat die ene brief die men verstuurd heeft niet de dag erop besteld is. En inderdaad, we moeten daaraan werken."Guido Muelenaer Guido Muelenaer"We hebben een zeer belangrijk contract getekend met een multinational die op één plaats al zijn Europese facturen wou drukken en versturen."