De plannen van Monsieur Propre

Zonder ongelukken is de overname van het Franse chemiebedrijf Rhodia door zijn Belgische sectorgenoot Solvay deze zomer een feit. Rhodia-baas Jean-Pierre Clamadieu, die midden 2013 CEO wordt van de nieuwe groep, licht kort voor de start van het overnamebod een tip van de sluier.

Het overnamebod van Solvay op Rhodia werd twee maanden geleden met zoveel aplomb aangekondigd, dat je haast zou vergeten dat het nog altijd moet starten. Uiterlijk midden deze maand is het zover. Binnenskamers wordt er geen rekening mee gehouden dat er nog een kink in de kabel komt, zodat uiterlijk begin september een nieuwe chemiereus wordt geboren.

Intussen doen Solvay-CEO Christian Jourquin, de geestelijke vader van de operatie, en Jean-Pierre Clamadieu hun best om te benadrukken dat alles volgens het officiële overnameboekje verloopt en stiekem geen vertrouwelijke informatie wordt uitgewisseld. Vorige week vertoefden beiden in Azië, maar ze hebben elkaar er netjes ontlopen. Clamadieu lichtte er wel voor het eerst een tip op van de sluier over de toekomstplannen van Solvay extra large, dat nu al nadrukkelijk zijn pijlen richt op Azië.

Clamadieu, bijgenaamd Monsieur Propre omdat hij bij de werkgeversfederatie Mouvement des Entreprises de France verantwoordelijk is voor milieu, toonde zich een zelfverzekerde en goedlachse gesprekspartner. Dat hij sterk rekening houdt met de Franse gevoeligheden bij deze operatie, wordt hem door Solvay ongetwijfeld vergeven. Zo omschreef hij de overname steevast als een fusie. En hoewel contractueel is overeengekomen dat ook de nieuwe groep Solvay zal heten, ziet Clamadieu er geen graten in om nog met de naam Rhodia uit te pakken.

“We gaan land per land en markt per markt een analyse maken en uitzoeken waar het zinvol is om de naam Rhodia verder te gebruiken. Een voor de hand liggend voorbeeld is Brazilië. Daar heeft de naam een heel sterk imago en een heel grote waarde. Het zou een slechte businessbeslissing zijn om Rhodia er in de vergeetput te stoppen.”

Waarom niet Solvay-Rhodia als naam nemen?

JEAN-PIERRE CLAMADIEU. “Tijdens de discussie over het bod werd geconcludeerd dat Solvay de naam van de nieuwe groep zou zijn. Toen ik sprak met het management en de aandeelhouders van Solvay kreeg ik te horen dat het niet alleen de naam is van een bedrijf, maar ook van een familie. Dat is een heel sterke reden om Solvay als naam te behouden.”

En in Frankrijk?

CLAMADIEU. “Mijn buikgevoel zegt dat we willen dat Solvay een bekende naam wordt in Frankrijk. Solvay heeft ook aangekondigd dat het een notering op de Parijse beurs overweegt (CEO Jourquin wil daarbij absoluut een zitje in de steraandelenindex CAC40, red.). Solvay willen we opvoeren als naam voor de nieuwe leider in de Franse chemische industrie, met het hoogste aantal werknemers (6850, wat Frankrijk ook het land maakt met veruit het grootste aantal werknemers van de nieuwe groep, red.).”

Kunt u iets meer kwijt over de verhoopte synergie?

CLAMADIEU. “De reden voor deze transactie is niet synergie, maar bouwen aan een sterker bedrijf met een omzet van 14 miljard euro en de middelen om agressief te groeien. Onze activiteiten overlappen elkaar nauwelijks. Azië is een uitstekend voorbeeld van die complementariteit. Zo staan we met Rhodia heel sterk in China, waar Solvay maar een beetje vertegenwoordigd is. We zijn allebei goed vertegenwoordigd in Zuid-Korea, terwijl Solvay dan weer sterk staat in Zuidoost-Azië.”

“We verwachten wel 250 miljoen euro uit synergie te halen in de komende drie jaar, waarvan twee derde via grondstoffen en energie. We kopen bijvoorbeeld beide aanzienlijke hoeveelheden energie. Door samen aan te kopen, zouden we 160 à 170 miljoen euro moeten kunnen besparen.”

Het belang van Azië in de omzet van de nieuwe groep zal stijgen?

CLAMADIEU. “O ja. Als je kijkt naar de dynamiek van de chemische markt wereldwijd is het duidelijk dat Asia Pacific (Oost- en Zuidoost-Azië en Oceanië, red.) de regio is waarin de vraag aanzienlijk moet toenemen. De positie van Rhodia in China en Korea en Solvays positie in Zuidoost-Azië biedt ons een ideaal groeiplatform.”

Wordt uw groei in Azië gestimuleerd door het gebrek aan steun voor O&O in Europa, waar landen als België de Lissabon-doelstellingen – 3 procent van het nationaal inkomen investeren in O&O – niet halen?

CLAMADIEU. “Die groei in Azië is gekoppeld aan het simpele feit dat de groei dit jaar ongeveer 2 procent zal zijn in de EU, tegen 8 procent in China en India. De echte driver is het verschil in groei tussen de regio’s. Er is hier in Azië vandaag een enorme vraag naar het soort chemicaliën die wij produceren, dus daarom investeren we hier. Maar in sommige markten zien we wel nog dat Europa de early adopter is. Neem bijvoorbeeld automotive. Het is duidelijk dat daar de innovatie start in Europa.”

In welke mate veranderen de activiteiten van Rhodia door de operatie?

CLAMADIEU. “We hopen het bod te kunnen openen in de komende weken (de timing wordt bepaald door de Franse beursautoriteiten maar moet uiterlijk op 16 juni starten, red.) Het proces moet afgerond zijn tegen begin september. Er zijn wel veel beperkingen in wat we kunnen doen om die fusie voor te bereiden. We hebben enkel toegang tot publieke informatie en kunnen geen gedetailleerde businessinformatie uitwisselen. Dit gezegd zijnde, geven we de boodschap dat de activiteiten voortgaan zonder ons veel zorgen te maken. We profiteren van een sterke businessdynamiek. Onze eerstekwartaalcijfers waren goed, en we verwachten ook een heel sterk tweede kwartaal. Als het zover is, zullen we klaar staan. Bij ondersteunende activiteiten hebben we wel sommige projecten stopgezet omdat ze niet zinvol zijn nu deze fusie voor de deur staat.”

En wat is voor uzelf veranderd, nu u CEO zal worden?

CLAMADIEU. “Ik heb een abonnement op Trends genomen, en lees het nu telkens tijdens het weekend ( lacht). En ik reis een beetje vaker naar Brussel. Het zal nog veel energie kosten om ervoor te zorgen dat het momentum onze activiteiten niet vertraagt. We kijken trouwens nog altijd naar overnamemogelijkheden en investeringsopportuniteiten. We denken al aan onze nieuwe businessportfolio en in welke domeinen we samen kunnen werken.”

Kunt u daar een voorbeeld van geven?

CLAMADIEU. “Eentje hebt u hier gezien in Korea. Wij zijn de koning van engineering plastics. Solvay heeft een sterke portfolio in speciale polymeren. De vraag is wat we samen kunnen doen. Er zijn duidelijk markten, zoals automotive, waar wij met onze engineering plastics de ontwikkelingen kunnen versnellen. Een ander voorbeeld: we zijn heel sterk in China in de meeste van onze activiteiten. Solvay heeft daar een beperkte aanwezigheid. Wij kunnen Solvay de ideale basis bieden om zijn activiteiten in China vrij snel te ontwikkelen.”

Hoe bereidt u op corporateniveau de operatie voor?

CLAMADIEU. “We maken dat al onze resources en data goed in kaart zijn gebracht. Zo kunnen we, zodra we mogen beginnen met de integratie, zeer snel werkgroepen samenstellen. De voorbereiding van het integratieproces is wel vrij complex en gaat tot heel praktische vragen zoals hoe we moeten overschakelen naar één e-mailsysteem.”

Worden er op corporateniveau banen geschrapt?

CLAMADIEU. “Ja. We verwachten niet dat de integratie ook een reductie in fabrieken of in O&O-centra zal omvatten, maar op corporateniveau zal er een overlapping zijn en zullen we de organisatie moeten aanpassen. Ik denk dat het over een beperkt aantal banen zal gaan, zodat we voor Rhodia niet naar een omvangrijk afslankingsplan moeten gaan.”

Hoe intensief werkt u samen met Christian Jourquin?

CLAMADIEU. “We mógen niet intensief samenwerken. Volgens de antitrustregels kunnen we geen details uitwisselen. We zien elkaar wel gemiddeld om de twee weken, maar dan alleen op basis van de overeenkomst die we hebben getekend. En we hebben beiden veel werk in onze aparte organisatie om klaar te staan op D-day.”

Verwacht u problemen van de antitrustautoriteiten? En kijkt u ernaar uit Parijs te ruilen voor Brussel?

CLAMADIEU. “Neen, we verwachten geen problemen. Er is geen overlap, maar wegens de omvang van de transactie, moeten we de goedkeuring krijgen in de VS, Europa, Rusland en China. En ja, ik kijk ernaar uit, niet alleen om Parijs voor Brussel te ruilen, maar ook naar de nieuwe uitdagingen. Het is altijd heel interessant als je iemand anders’ business leert kennen en je je voorstelt hoe je een groep kunt samenbrengen die een van de leiders in de chemiesector zal zijn. Het enthousiasme is heel groot.”

Zijn er activiteiten die hun plaats niet zullen hebben in de nieuwe groep?

CLAMADIEU. “We hebben beiden al activiteiten gestopt die onvoldoende presteerden of strategisch niet meer pasten. Solvay heeft zijn farma verkocht, en de jongste vijf jaar werd Rhodia opnieuw gestroomlijnd. Nu voelen we ons comfortabel met de portfolio. Zodra we samen zijn, doen we zeker een strategische review. Dit gezegd zijnde, portfolio’s zijn er om te evolueren.”

BERT LAUWERS IN ZUID-KOREA

“We kijken trouwens nog altijd naar nieuwe overnamemogelijkheden en investeringsopportuniteiten” Jean-Pierre Clamadieu (Rhodia)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content