DE PENNENRIDDERS

Valt onafhankelijke journalistiek te rijmen met commerciële opdrachten? Het Antwerpse bedrijfje LochNiss vindt van wel.

Ze zijn allebei freelance journalisten en beseffen dat de koord waarop ze balanceren, erg dun is. Hoe valt namelijk onafhankelijke journalistiek te rijmen met opdrachten voor commerciële werkgevers? De stichters van het Antwerpse bedrijfje LochNiss, Hugo Marynissen en Ruud Van De Locht, ontwijken de vraag niet.

Op dit ogenblik verzorgt LochNiss de pr voor de Zuid-Afrikaanse dienst voor Toerisme. Hugo Marynissen legt uit: “Door zo eerlijk mogelijk te zijn in de communicatie trachten we de belangen van de opdrachtgever te verdedigen. We aarzelen bijvoorbeeld niet te berichten over de criminaliteit in Zuid-Afrika. Of we wijzen op de harde economische omstandigheden en de devaluerende rand. Het is bijna een vorm van crisiscommunicatie. Zo bereiden we onze opdrachtgever voor op de moeilijke vragen die hem te wachten staan. En die aanpak wordt erg gewaardeerd.”

De twee pennenridders van LochNiss passen dit communicatiemodel nu ook toe op een project voor de dienst Export Vlaanderen. In een tiental steden moeten ze de economische vertegenwoordigers opzoeken en verslag uitbrengen over hoe nuttig zij zich daar maken. Ook de Vlaamse bedrijven ter plaatse worden gepolst. Ruud Van De Locht: “De kritische noot zal niet ontbreken. In het contract is trouwens gestipuleerd dat wij inhoudelijk vrij zijn en dus het laatste woord hebben. Export Vlaanderen sponsort eerder deze opdracht, waaraan een prijskaartje van 2 miljoen frank vasthangt.”

Hugo Marynissen en Ruud Van De Locht verrichten al tien jaar journalistiek werk, zowel voor tv, radio als voor de geschreven pers. Toen ze samen op reportage rondtoerden in Zuid-Afrika, groeide de idee om samen LochNiss op te starten. “We konden in 1997 en 1998 wat warm draaien met allerlei opdrachtjes voor kleinere firma’s, toen nog onder de vleugels van Addwitz, een pr- en marketingbureau dat de commerciële en administratieve kant van de zaak verzorgde. Op 1 februari jongstleden zijn we dan gestart met een bvba. We willen vooral een klantenbestand opbouwen in de sectoren toerisme, lifestyle en vrije tijd.”

LochNiss verspreidt zélf geen reclameteksten. Ruud Van De Locht: “Anders verval je snel in copywriting voor adverteerders. Dat willen we net vermijden.” In hun marktsegment vinden ze nog geen concurrenten, al beseft Ruud van de Locht dat dit een gevaarlijke uitspraak is. Tot een omzetprognose voor het eerste boekjaar laten beide entrepreneurs zich niet verleiden. Wel dit: “We hopen dit jaar al minstens break-even te draaien. Een gedroomde positie voor een eerstejaarsbedrijfje.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content