BBDO Belgium staat voor een dozijn agentschappen met specialisatie in alle facetten van de marketing. Naast het vlaggenschip VVL/BBDO (klassieke reclame) vinden we kantoren terug die actief zijn in direct marketing, public relations, internet, events en dies meer. "De klassieke reclame verliest terrein. Wij moeten tegemoetkomen aan alle behoeften van de adverteerders. En zij proberen een direct en persoonlijk contact met de consument tot stand te br...

BBDO Belgium staat voor een dozijn agentschappen met specialisatie in alle facetten van de marketing. Naast het vlaggenschip VVL/BBDO (klassieke reclame) vinden we kantoren terug die actief zijn in direct marketing, public relations, internet, events en dies meer. "De klassieke reclame verliest terrein. Wij moeten tegemoetkomen aan alle behoeften van de adverteerders. En zij proberen een direct en persoonlijk contact met de consument tot stand te brengen om kortetermijnresultaten te bereiken. Wij genereren 45 % van onze inkomsten uit klassieke reclame. Drie jaar geleden was dat nog 55 %," aldus Johan Vandepoel. Johan Vandepoel is licentiaat Economische Wetenschappen, aangevuld met een MBA Marketing. Heel zijn carrière heeft zich in de communicatiesector afgespeeld: hij begon met sales bij Young & Rubicam, daarna een eerste keer naar BBDO om anderhalf jaar later terug te keren naar zijn eerste liefde. "Dat was de grote periode met de creatieve topper van die tijd, Guillaume Van der Stighelen. Y&R was toen hét agentschap." Vijf jaar later werd de vriendelijke Antwerpenaar met de looks van de ideale schoonzoon commercieel directeur van de Vlaamse privézender VTM. Hij beheerde er de relaties met adverteerders, maar dat duurde niet lang. BBDO wenkte en twee jaar lang werkte hij daar onder de leiding van Patrick Janssens, de huidige burgemeester van Antwerpen. Als een soort orkestmeester van BBDO ijverde Vandepoel geduldig voor de integratie van de communicatiespecialisaties. "Iedereen zat in zijn hoekje. Als ik op iets trots mag zijn, is het wel dat ik hen heb overtuigd om samen te werken." Hij voerde zelfs een origineel systeem van teamrotatie in: "Wij willen elk jaar vijf jonge academici aanwerven en hen in al onze agentschappen laten meedraaien om hen te laten proeven van de verschillende disciplines."De methode levert resultaten op. In 2005 wist BBDO alleen al via nieuwe klanten (onder meer Unilever en Bekaert) voor 4,8 miljoen euro aan honoraria binnen te rijven: goed voor 17,4 % van de totale inkomsten. Met een groei van 10 % eist de groep de eerste plaats in België op. BBDO is ook de grootste werkgever in de sector (250 mensen). IS: voorzitter van BBDO Belgium. VRIJE TIJD: renovatie van zijn woning, lectuur, vrienden. JFS