Wat is de wedde van de toekomst? Vrije tijd. Welk is het ideale werkschema van de 21ste eeuw? Dat bepaalt u zélf. Is networking een drijvende marktkracht? Jawel. En Internet gooit - uiteraard - alles dooreen. Dit zijn enkele van de toekomstscenario's die Bekx&X voor u uitstippelt. Het bedrijfje uit Edegem tracht dat inzicht dan te vertalen naar de communicatiestrategie van bedrijven of toe te passen op de lancering van nieuwe producten.
...

Wat is de wedde van de toekomst? Vrije tijd. Welk is het ideale werkschema van de 21ste eeuw? Dat bepaalt u zélf. Is networking een drijvende marktkracht? Jawel. En Internet gooit - uiteraard - alles dooreen. Dit zijn enkele van de toekomstscenario's die Bekx&X voor u uitstippelt. Het bedrijfje uit Edegem tracht dat inzicht dan te vertalen naar de communicatiestrategie van bedrijven of toe te passen op de lancering van nieuwe producten. Achter Bekx&X schuilen twee vrouwen: Nathalie Bekx en Edwige Roels. Nathalie Bekx werkte als adjunct-hoofdredacteur voor Flair en is docente bedrijfscommunicatie aan de Vlekho. Edwige Roels was commercieel directeur bij Roto Smeets, een drukkerijgroep van de VNU, voor zij samen met Nathalie Bekx 2,5 jaar terug Bekx&X opstartte. De firma nam een vliegende start en zag haar omzet in het tweede boekjaar groeien met 25%. Beide consultants hebben vandaag vier vaste medewerkers en zestien freelancers in dienst. Bedoeling is op termijn een netwerk uit te bouwen in heel Europa, via nieuwe, kleine entiteiten. Nathalie Bekx: "We willen absoluut een logge structuur vermijden. Het zijn de kleine flexibele bedrijfjes die vandaag de nieuwe jobs creëren."Wat Bekx&X uiteraard niet doet, is de toekomst voorspellen. "Een glazen bol behoort niet tot ons instrumentarium. Bestaand marktonderzoek wel. Dat vormt de basis voor de scenario's die we opstellen. Van daaruit speuren we dan naar knelpunten in de werking van bedrijven of de profilering van hun producten." legt Bekx uit. "Bedrijven blijven daar vaak blind voor omdat ze er elk dag met hun neus opzitten. Cruciaal in onze aanpak is dan ook dat we daarna de resultaten van onze inbreng meten." Haar partner Edwige Roels vult aan: "We schrijven geen rapporten van driehonderd bladzijden die toch niemand leest. Liever vier pagina's in klare en duidelijke taal, doorspekt met termen die in het geheugen blijven hangen."De klanten van Bekx&X zijn vooral mediaspelers. Maar ook bedrijven als Ford, de GIB-groep, Douwe Egberts of het Davidsfonds komen te rade om hun producten aan de man te brengen. "Niet het product, maar de klantenbenadering is cruciaal voor het succes van een bedrijf." Beide dames stelden vast dat ook heel wat bedrijfsorganisaties niet goed weten hoe ze hun leden moeten werven en benaderen. Een jaar terug rondde Bekx&X een gedetailleerde studie over de communicatiestrategie in de bank- en verzekeringssector af. Edwige Roels noemt enkele hete hangijzers: "De banken schonken te weinig aandacht aan de emotionele aspecten van de eigen merknaam. Ook hun jongerenaanpak bleek volledig verkeerd. Wie die doelgroep met geschenkjes lokt, neemt haar niet serieus. Zoiets wreekt zich."Volgens Bekx&X kan ook de autosector leren uit trendwatching. Nathalie Bekx: "Te lang negeerden autofabrikanten de ladyboom. Vandaag is 38% van de chauffeurs vrouwelijk. Toch spreken slechts weinig reclamecampagnes vrouwen op de juiste wijze aan."